• bubele

Tandsten hos katt

Hej!
    Var hos veterinären med min tvåårige hankatt i dag för vaccination, då de upptäckte att han hade tandsten som var såpass omfattande att det behöver åtgärdas. Tydligen söver de då ner katten, så det blir rätt omfattande. Kostnaden i sig (1000 kr) spelar ju ingen egentlig roll, huvudsaken är att han mår bra så då får det kosta vad det kosta vill. Däremot har jag aldrig hört talas om att man behöver ta bort det på katter- är det någon annan här som gjort det? Vad jag förstod på vet så är det som hos oss människor, vissa har mer anlag för att få det, bara. Sedan kan man förebygga det efter borttagningen med ett medel man strör på maten, men just nu måste han alltså sövas för att de skall ta bort det.

Stackars lille katten

• Svar på tråden Tandsten hos katt
  • Jempa L

Japp, det är ganska vanligt både på häst, hund o katt. Egentligen är det ju inte så konstigt med tanke på att de aldrig borstar tänderna. Det har hänt att jag har skrapat tandsten själv på hund/katt, men är det på de bakre tänderna blir det helt klart ett bättre resultat efter sövning. Han kommer bli jättefin om tänderna! Antingen så skrapar de med en tandstensskrapa mekaniskt, eller så kan de använda sig utav ultraljud. Ljudvågorna "vibrerar" bort tandstenen.

Lycka till!

• missteddy

men gud så dyrt det var här betalade jag 550 men sövning när jag tog bort tandsten på min katt senast

• Lundamamma

Det är jättevanligt att katter måste ta bort tandsten. Man kan ge ett specellt foder som förebygger tandsten efter att man har gjort rent tänderna. Det finns även dom som lyckas med att borsta tänderna på sina katter.

Han kommer att vara groggy ett tag men det är bättre att göra det nu innan det blir för mycket tandsten som i slutändan kan bli besvärligt.

Det kommer att gå bra, var inte orolig :)

• bubele

Hej och tack för alla tips!
    Jo,jag skall köpa det där pulvret man strör på maten sen när de tagit bort tandstenen. Det var skönt att veterinären förklarade att det var olika anlag som gjorde att vissa får mycket mer....först kände jag mig som världens sämsta matte

Två öron och en tunga har givits människan för att hon skall lyssna mer än hon talar
  • dekad

För att undvika tandsten kan du dessutom några gånger i veckan ge kissen en rå kycklingvinge eller nån annan mindre rå köttbit med ben i. Så länge köttbenet är rått är det ingen fara, men tillagade ben är absolut förbjudet.

• Annettiz

Har hört att om man ger katten BARA torrfoder (bra torrfoder från vet. eller djuraffär SÅ KLART) så får dom inte tandsten.. Äter dom bara mjukmat däremot får dom det lätt. Ska ju tydligen vara rekomenderat att just BARA ge katter torrfoder, så det kan ju va bra i den aspekten också då ju!

• Kattmamma1

Min katt har också haft tandsten. Han blev sövd när veterinären tog bort det. Allt gick jättebra.
    Ibland är det nödvändigt att göra detta. Min katts tandkött var inflammerat och rött pga tandstenen.

• lycklig adoptivmamman

Ett tips bara. Här hemma "borstar" lillkatten tänderna med tops. Han tycker de är jätteroliga och får en varje dag. Han tuggar, aporterar och har allmänt roligt med dem. När han har lekt klart så "städar" han bort dem och de hamnar vid matplatsen.
    Så här har han gjort sen han var liten och han är 6 år nu. Han har aldrig behövt ta tandsten. Mina andra katter som jag haft har behövt ta tandsten vart andra, tredje år.
    Ta bort tandstenen för får den vara kvar så åker tänderna bort istället efter ett tag och det vill man ju inte Men jag håller med dig, det är aldrig kul att söva sina älsklingar.
    Lycka till

• dekad

Det är inte särskilt bra att bara ge sin katt torrfoder eftersom det då är större risk att få njurproblem, särskilt för äldre kastrater. Det är lättare att fixa tandproblem än njurproblem kan tyckas.

• Annettiz

dekad
    enligt veterinären ska man inte alls helst ge katte nått annat än bra torrfoder. Finns ju över 20 olika varianter för olika katter, man matchar in den som passar just din katt.

Svar på tråden Tandsten hos katt