• bubele

Tandsten hos katt

Hej!
    Var hos veterinären med min tvåårige hankatt i dag för vaccination, då de upptäckte att han hade tandsten som var såpass omfattande att det behöver åtgärdas. Tydligen söver de då ner katten, så det blir rätt omfattande. Kostnaden i sig (1000 kr) spelar ju ingen egentlig roll, huvudsaken är att han mår bra så då får det kosta vad det kosta vill. Däremot har jag aldrig hört talas om att man behöver ta bort det på katter- är det någon annan här som gjort det? Vad jag förstod på vet så är det som hos oss människor, vissa har mer anlag för att få det, bara. Sedan kan man förebygga det efter borttagningen med ett medel man strör på maten, men just nu måste han alltså sövas för att de skall ta bort det.

Stackars lille katten

• Svar på tråden Tandsten hos katt
  • Rigmor Mortis

Annettiz - jo, veterinären får dels stora delar av sin kostutbildning av de stora torrfoderföretagen, dels säljer de ofta torrfoder själva. En katt är köttätare, de enda vegetabilier de är gjorda för att äta är det halvsmälta maginnehållet från bytesdjuren. Men ett torrfoder innehåller vegetabilier som första ingrediens. Dessutom bör en katt som äter enbart torrisar dricka 2 dl vatten om dagen - hur många katter klarar det? Jag föredrar att ge mina burkmat, 100% kött och vätskeinnehåll som de är skapta för

(dock går de för tillfället på torrisar då en av dem är under allergiutredning och hypoallergenfodret endast finns som torrt)

• Gnista

dekad: man ska inte ge katten torrfoder från ICA/Coop mm. Detta ökar risken för urinsten eftersom dessa foder oftast är baserade på fisk. Ett bra torrfoder (typ Royal canin, Hill´s mm) ska man ge som ända foder. Då minskar det risken för njur/urin problem. Dessutom håller sig tänderna i trim.
    EKJ76: du har inte funderat på varför de ev är allergiska? Titta på vilken innehållsförteckniong från ett BRA torrfoder som helst, så ser du att animaliskt protein står på första plats. Burkmat är inget alternativ för en kisse. Det innehåller 80%vatten och är som sagt oftast baserade på fisk. Vilket kattdjur har fisk som basföda? Tigrar, geoparder mm fiskar inte! Och varför ska inte katter kunna reglera sitt vattenintag, som alla andra djur? Är katten törstig så dricker den.

• Rigmor Mortis

Ja, jag har kollat innehållsförteckningarna (och det är bara EN av dem som ev. är allergisk). Säg ETT torrfoder med kött som förstaingrediens. Burkmat från Mjau innehåller inte fisk (utom fiskvarianterna förstås). Och till sist - har du någonsin sett en katt dricka två deciliter vatten om dagen? (utan att vara njursjuk)

• Rigmor Mortis

Hittade en jämförelse mellan Hill's torrfoder (Adult) vs. Mjau tetra-pack. Kom ihåg att kolhydrater är onödigt för katter, de behöver PROTEIN och FETT. Kolhydrater bajsas ut i det närmaste ospjälkade.

Hills:
    Protein 21,0 gram
    Fett 13,3 gram
    Kolhydrater 23,4 gram
    Vatten 3,5 gram

Mjau:
    Protein 34,5 gram
    Fett 15,0 gram
    Kolhydrater 5,7 gram
    Vatten 315,0 gram

• Rigmor Mortis

Kopierar friskt från kattforum.se:

"När det står 27% protein och 13% fett på torrfoderpåsen och 10,5% protein och 5% fett på burkmat så tänker man ju ofta att "oj va mycket bättre torrfodret är!".. Men då räknar man inte med vattnet!
    Om man tar bort vattnet och räknar (dvs i torrsubstans) så blir siffran något helt annat. Då innehåller torrfodret ca 29% protein och 14% fett, blötfodret innehåller ca 58% protein och 28% fett"

• Bettan78

Har också problem med tandsten på min kisse, ska boka tid för att ta bort det och så länge försöker jag vänja honom vid att borsta tänderna , inte helt lätt

Förresten råa kycklingvingar är kanon, det är så nära deras naturliga föra man kan komma och man behöver inte vara rädd för bakterier då katter inte blir sjuka av det.

• Annettiz

burkmat från vanliga mataffärer ska tydligen bara vara som en motsvarighet till våran skräpmat. Pizza, Mc Donalds och så vidare. JÄTTE smarrigt för dom små, men inget vettigt i alls...

• Rigmor Mortis

Vettigare än torrfoder. För att göra pelletsformen måste man dels tillsätta vegetabilier (som katten inte har någon nytta av), dels hetta upp köttmjölet så mycket så näringen försvinner. Sen tillsätts nya vitaminer, mineraler och spårämnen.

• Annettiz

Kan omöjligt vara så... det är den dyraste o finaste maten man kan köpa i torrfoderväg som jag har. O de säljs bara hos veterinären. O så jävla noga som dom är när det gäller mat och så, så tvivlar jag starkt på att ICAS nermalda jocks någonsin kan mäta sig med det finaste av de fina.... tyvärr.

• Zenobia

En fråga det där om rå kycklingvinge. Så man tinar upp en vingen och ger till katten. Den äter upp det med ben och allt utan problem.?

Ja vet det låter dumt att frågar eftersom katter brukar äta fåglar. Men mina har ja som tur var alldrig sätt göra det, det är mest möss som går in. Så det är lika bra att fråga en gång extra *ler*

• Rigmor Mortis

Ja, de äter benen också. Så länge kycklingen är rå är det ingen fara, det är vid upphettning benen blir spröda (man brukar ju säga att djur aldrig ska få F-ben, fågel, fläsk, fisk, men så länge det är rått funkar det som sagt)

• mmian

Att ge ben, råa eller ej, är visst farligt! Många klarar det, alla gör det inte och det är inte säkert att ett djur som klarat det i två år klarar det sen. Att jämföra blötfoder med torrfoder kan man göra om det räknas i torrsubstans. Att tänka på är att katter behöver äta "hård" mat dvs gärna torrfoder för att minska risken för tandsten (en och hel massa annat). F ö så är det så klart skillnad mellan fodret på ICA och det hos veterinären. För er so är osäkra brukar djursjukhus och större kliniker ha utbildade kostrådgivare att prata med GRATIS.

Kärlekssemester 061107-061128
  • Rigmor Mortis

Nej. Råa ben är ofarligt. Det är vid tillagning de blir farliga (tänk på katter som går ute och jagar. De äter hela bytena, ben och allt - det ÄR inte farligt)

Och det är omräknat till torrsubstans, de jämförelser jag lagt in här.

• mmian

EKJ76- Hur förklarar du alla fall av t ex utekatter som kommer in på förstoppning då? När vi öppnar dem så hittar vi- surprise- ben. Det. är. visst. farligt.

• Bettan78

som sagt att ge råa kycklingvingar är helt ofarligt ,kanske att det är mindre bra att ge till hundar men ser man på katter vad de lever på i naturen så är det ju just möss och fåglar som de då äter med hull och hår!

• Rigmor Mortis

Suck. VARFÖR skulle det vara farligt för en katt att äta det den är skapt för att äta? Förklara det, tack.

• mmian

Därför att det flisas och bildar en propp i magsäcken/ tarmarna. Det är ingenting konstigt med det och det händer både inne och utekatter.

• mysan82

min katt fick tandsten av mjukmaten.. han åt nämligen inget annat medans min andra katt inte hade det och åt mestadels torrfoder. så jag tror personligen att mjukmat inte är såå bra.

är det någon skillnad på kyckling och vanlig fådel? mina kattungar fångar nämligen fåålar titt som tätt och äter upp.

• porslinsd0cka

har hört att för att förebygga tandsten hos kissen ska man ge dom lite torrfoder då och då.. (vi har det framme hela tiden så dom kan ta när dom vill).. men man ska tänka på att ha massor med vatten i nräheten för dom kan få gallsten tror jag det var av för mycket torrfoder..

Svar på tråden Tandsten hos katt