• grampus

    Killar - hur upplever ni tiden under en IVF?

    Hej!
    Letade febrilt efter inlägg från killar i forumet "Svårt att få barn", men hittade inga. När jag hittade hit blev jag glad tills jag såg att ingen (!) hade skrivit här ännu.

    Reagerar dock på att den ligger under "Pappagrupp" då man oftast inte hunnit bli pappa ännu - borde kanske finnas en grupp under "Svårt att få barn" som heter något i stil med "Hoppas/vill bli pappa".

    Finns det verkligen inga killar som har funderingar kring en IVF eller provrörsbefruktning på svenska?

    Själv har jag haft svårt att inse hur fruktansvärt jobbigt min sambo har det i samband med IVF. När jag läser hur andra tjejer upplever det känner jag igen mig, eller snarare henne. Men hur känner ni killar, hur upplever ni tiden i samband med en IVF?

    Själv har det tagit 1,5 IVF-försök att förstå det helvete min sambo ibland har med smärta/humörsvängningar etc. Det är också först nu jag börjat titta här på Familjeliv och känt att det kanske kan ge en viss förståelse i alla smärt som jag också känner emellanåt - hoppas bara det finns någon annan kille man kan bolla det med.

    Tjejerna bollar ju dagligen i en massa inlägg, men det är äggplock hit och ultraljud dit och visserligen är jag fysiskt närvarande på det, men inte känslomässigt och psykiskt vilket gör det svårt att själv identifiera sig med det tjejerna skriver om.

    Ser fram emot svar . . .

  • Svar på tråden Killar - hur upplever ni tiden under en IVF?
  • grampus

    Kul med lite reaktioner på min fundering.

    Vi satte idag tillbaka en fint befruktat ägg och jag hoppas att allt kommer gå bättre än förra gången.

    Själv tycker jag det gått bättre denna gången med hur min tjej har varit. Hon tycker dock att det varit värre. Jag kanske förstått bättre vad som kan ske och hur hon känner det, samtidigt som jag nog aldrig kan föreställa mig hur det verkligen är.

    Nu är det bara att hålla tummarna!

    IVF betyder provrörsbefruktning på svenska. Man kan få hjälp med detta av staten, men det tar längre tid i kö än att själv betala. Då går det på någon månad. Det kostar runt 20 000 kronor för ett försök eller cirka 50 000 för trepack. Varierar dock mellan olika ställen.

Svar på tråden Killar - hur upplever ni tiden under en IVF?