• neenoo

pecannötpaj

Jag letar efter ett pecannötpajs recept där fyllningen ej är "äggig". Fyllningen ska inte innehålla ägg då det ger en konstig och ej önskvärd konsistens. Jag längtar efter en paj med kolakoncistens.

• Svar på tråden pecannötpaj
  • Jannamia

Pecannötpaj

6 portioner

Mördeg:
    3 3/4 dl (185 g) vetemjöl
    125 g kallt, tärnat, osaltat smör
    2-3 msk kallt vatten

Fyllning:
    200 g pecannötter
    3 ägg, lätt vispade
    50 g smält, avsvalnat, osaltat smör
    1 3/4 (140 g) farinsocker
    1 2/3 dl ljus sirap
    1 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175o. Lägg mjölet i en stor bunke och arbeta in smöret med fingrarna till en smulig massa. Tillsätt nästan allt vatten och blanda snabbt ihop till en deg. Lägg degen på ett mjölat bakbord och forma till en boll. Kavla ut degen så runt du kan och kläd en pajform med degen. Jämna till kanterna och ställ formen i kylskåp 20 minuter. Samla ihop degresterna, kavla ut på bakplåtspapper till en avlång c:a 2 mm tjock kaka och ställ i kylskåp.

Täck pajskalet med bakplåtspapper och bred ut ett jämt lager risgryn eller gula torkade ärtor ovanpå. Grädda i 15 minuter. ta bort pappret och ris, grädda ytterligare 15 minuter tills pajskalet fått lite färg. Låt kallna.

Lägg ut pecannötterna på pajbottnen. Vispa ihop ägg, smör, socker, sirap, vaniljsocker och lite, lite salt tills allt är väl blandat. Häll sedan smeten över nötterna.

Skär hälften av degen i smala remsor med en degsporre. Använd ett litet pepparkaksmått och ta ut små stjärnor av den återstående degen. Dekorera pajen. Grädda i 45 minuter, fyllningen måste ha stelnat. Låt pajen svalna och servera den ljummen med vaniljglass eller kall utan glass.

• Jannamia

Nötpaj med vaniljsås
    Det här behöver du

120 g vetemjöl
    2 msk socker
    100 g smör
    100 g rostade nötter
    (hasselnötter,
    valnötter, sötmandel,
    pecirkannötter etc.)
    25 g smör
    1/2 msk kakao
    1/2 msk sirap
    1/2 msk mjölk
    1 msk vetemjöl

Så här gör du
    Lägg mjöl, socker och smör i en matberedare, kör ihop till en deg och låt vila i 30 minuter. Kavla ut degen och tryck ut den i en liten pajform. Ställ formen i frysen cirka 30 minuter. Ta pajskalet ur frysen och förgrädda i 175 graders ungsvärme i cirka 10 minuter.
    Blanda ihop övriga ingredienser, utom nötterna, i en kastrull. Låt sjuda under omrörning. Rör ner nötterna, fyll upp pajskalet och grädda ytterligare cirka 10 minuter på samma ugnsvärme som tidigare.

VANILJSÅS
    Det här behöver du
    1/2 dl grädde
    2,5 dl standardmjölk
    1 vaniljstång
    1/2 strösocker
    2?3 äggulor
    lite finrivet citronskal
    (bara det gula)
    och saft (bara några
    droppar saft)

Så här gör du
    Klyv vaniljstången och skrapa ur fröna. Häll alla ingredienser (utom citronen) i en kastrull och sjud upp under ständig omrörning. Låt svalna, sila genom en finmaskig sil och smaka av med citronskal och saft.

• Millans hustru

Någon som har recept på nötpaj MED choklad?

• Jannamia

Millans hustru:

Choklad och nötpaj

Pajdeg
    3 dl vetemjöl
    ½ tsk socker
    1 tsk vanillinsocker
    125 g rumstempererat margarin
    1 ägg

Fyllning
    50 g valnötter (3/4 dl)
    50 g hasselnötter (3/4 dl)
    100 g ljus blockchoklad
    3 ägg
    1 ½ dl mörk sirap
    1 tsk vanillinsocker

Servering
    Vispgrädde

Utförande:
    1.Sätt ugnen på 200 grader. Häll mjöl och socker i en bunke. Skiva ner matfettet i mindre bitar. Finfördela mattfettet i blandningen till en grusig konsistens. Häll i ägget och rör ihop till en smet.

2.Hacka nötter och choklad. Vispa äggen pösiga och blanda i sirap, nötter, choklad och vanillinsocker. Häll fyllningen i pajskalet och grädde på nedersta falsen ca 30 minuter.

3.Garnera med några fina valnötter. Sikta ev med lite florsocker över pajen när den har kallnat. Servera med vispgrädde.

Krispig nötpaj

1 paj
    Ugn 175°

3 dl vetemjöl
    1 msk socker
    125 g smör eller margarin
    1 litet ägg
    1 msk vatten

Fyllning:
    5 msk socker
    1 tsk vatten
    1 dl valnötter
    2 dl hasselnötter
    50 g grovhackad choklad
    ½ dl ljus sirap
    1 dl creme fraiche

Hacka snabbt ihop mjöl, socker och smör på bakbord eller i matberedare.
    Tillsätt ägg och vatten till en slät pajdeg. Låt degen vila kallt en timme. Tryck ut den i rund form 23-24 cm, gärna med löstagbar kant och lägg ett ugnsfolieark över botten och runt kanterna. Fyll på med gula ärter så degen hålls på plats. Förgrädda skalet på nedersta falsen 175° i 15 minuter. Lyft försiktigt bort folien och låt pajen svalna medan du gör fyllningen. Ärterna kan användas om och om igen.

Smält sockret med vatten i tjockbottnad kastrull eller stekpanna och låt det bli svagt, svagt brunt. Vänd ner grovhackade nötter och lyft från värmen. Blanda ner sirap och créme fraiche. Låt nötmassan svalna lite och blanda sedan ner grovhackad choklad. Bred ut fyllningen på pajskalet och grädda ca 20 minuter.
    Servera med vispad grädde som du kan blanda med lite créme fraiche och gärna smaksätta med vanilj eller rivet citronskal.

• neenoo

jannamia
    Tack.
    Det första receptet e typ exakt det recepet jag gjorde. O den pajen blev "äggig", alltså nästan lite geléig. Den belv dock lite bättre efter 2-3dagar i kylen då satte den sig en aning.

De andra vekar vara mer i min smak. Ska genast till affären o handla mer nötter.

• Jannamia

Nötpaj

Ingredienser;

2 dl vetemjöl
    1 msk strösocker
    100 g smör

Fyllning:
    200 g hasselnötter, pecannötter eller valnötter
    1 dl strösocker
    50 g smör
    1 msk kakao
    1 msk vetemjöl
    1 msk mjölk
    1 msk sirap

Sätt ugnen på 225°. Skär smöret i tunna skivor. Arbeta ihop smör, mjöl och socker till en
    deg för hand eller i matberedare. Tryck ut den i en pajform ca 24 cm i diameter eller i en
    rektangulär form, 15×25 cm. Låt stå i kyl minst 30 min. Rosta nötterna i en långpanna mitt
    i ugnen. Passa noga. Låt svalna något. Gnugga dem i händerna så skalet lossnar. Förgrädda
    pajskalet mitt i ugnen ca 10 min. Lägg socker, smör, kakao, mjöl, mjölk och sirap i en
    kastrull. Värm under omrörning tills det börjar sjuda. Rör ner nötterna. Häll nötfyllningen
    i pajskalet och grädda ytterligare 8?10 min.
    Låt pajen svalna.
    Tips! Det är gott att tillsätta lite kanel i fyllningen

• neenoo

dessa toskalika bakverk låter mkt bra!

Svar på tråden pecannötpaj