tips på billig kalasmat
Hej!
Vi skall ha släktkalas för barnen. Plånboken är lite tom, så jag behöver tips på billig mat man kan bjuda på.
Vi blir ca 14 stycken varav 5 barn.
Hej!
Vi skall ha släktkalas för barnen. Plånboken är lite tom, så jag behöver tips på billig mat man kan bjuda på.
Vi blir ca 14 stycken varav 5 barn.
rosbusken:
www.ica.se/FrontServlet
Va meningen att recepten på gratängerna skulle komma upp men skriv gratäng i sökrutan så kommer lite förslag upp.
Kalina: jag satt precis och kollade lite på ica.se efter lite gratänger. Det är ju så bra för man kan förbereda rätt så mycket.
Jag sitter och googlar lite på gratänger. jag skall nog hitta något gott och billigt!
Tack för tipsen
En god korvsallad...majskorn,pastahjul,purjolök + varmkorv. Skär korven i smala fina stänger.Bryn den så den får färg.Skär purjon i små bitar.Koka den mjuk i lättsaltat vatten.Häll av vattnet.Koka pastan och värm majskornen.Blanda allt i en stor skål.Bara att äta.Ungar älskar detta...Jättegott och nyttigt
Jag har ett recept på en supersmarrig köttfärsröra med currysmak. Till det serverar man ris och en massa olika smarrskålar så att var och en kan ta det den tycker om.
Om du vill springer jag efter receptet och skriver in här.
Väntar och längtar: Om du orkar får du gärna skriva ner receptet. Lät lite spännande!
Momento...
400 g nötfärs
2 finhackade gula lökar
smör/margarin
1-2 tsk curry
salt & svartpeppar
1 msk vetemjöl
2-3 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater
1 tsk örtkryddor(timjan, basilika, oregano - ta vad du har hemma)
1-2 pressade vitlöksklyftor
(Det är enligt regelboken, själv höftar jag lite hej vilt.
)
*Fräs lök & curry, lägg i färsen & vitlöken så att den får färg
*Krydda & strö över mjöl, tillsätt puré, krossade tomater och eventuell lite vatten (röran ska vara rätt kraftig - absolut inte såsig)
*Koka 10 min, lägg i örterna (du kan göra röran tidigare och låta den stå och småputtra längre men lägg inte i örterna förrän strax innan servering.
Servera med ris och olika skålar innehållande:
- bananbitar
- ananas
- kokos
- jordnötter
- riven ost
- mango chutney
- tomater
- röd paprika
- gurka
Det här är en maträtt som alltid uppskattas av både vuxna och barn. Den är lätt att göra storkok på och då den går att förbereda är den perfekt när man ska ha lite folk hemma.
Du kan ju krydda på så som du själv känner, själv brukar jag nog ha mer curry i än vad som står.
Just ja - helst basmatiris eller liknande.
Det är ju så smidigt med basmati då man sköljer det och ställer i blöt minst en halvtimme (går ju att ordna redan flera timmar innan). Sen kokar det ju klart på ca 5-10 minuter från uppkok.
Tack för receptet!
Kul med plockskålarna.