• pimms

min son har blivit biten 55ggr på dagis. hur mycket ska man tolerera?

min kille har bilvit biten 5ggr av två andra barn. jag kan förstå att de bråkar om leksaker etc, men igår gick killen fram till min son helt oprovocerat och bet honom i armen. nu har peronalen börjat fråga om sonen har fått stelkrampsspruta osv.

det har bilvit ett stort blåmärke varje gång och en gång gick bettet genom huden, han kan ju även ha bilvit biten flera gånger utan att det ha bilit märke.

personalen gör så gott de kan, men de kan ju inte vara överallt sammtidigt. ska man verkligen bli tvungen att anställa livvakt åt den lille? man börjar bli less på att alltid få höra att han har blivit biten. han älskar verkligen sitt dagis och jag vill absolut att han ska gå kvar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-15 19:53:56:
    det ska givetvis stå 5ggr i rubriken.

• Svar på tråden min son har blivit biten 55ggr på dagis. hur mycket ska man tolerera?
  • Honey86

Jag skulle nog tagit upp det med föräldrarna till barnen som biter.

Jissus.. är så orolig inför den dagen min son börjar på dagis.. kommer inte kunna behärska mig om nån gör illa honom.. oavsett ålder

• Prins William

hej hej!
    det kan var din son nästa gång som BITER en annan...

jag vet! min son har oxå blitt biten flera ggr....TYVÄRR har han själv bitit andra...men inte nu längre...kan ju vara en period eller nåt....synd men sant.....

William...du är mitt allt!!!
  • jockesfru

55 gånger då skulle jag nog bli lite upprörd....nej jag vet inte hur man ska göra. Det är inte lätt.

Ludvigs mamma
  • mludvigs

Det är upp till personalen att se till att alla barnen är 'säkra' men som du skriver - de kan ju inte vara överallt samtidigt.
    Att ta upp det med föräldrar hjälper ju självklart inte eftersom de redan garanterat gör vad de kan (med tillsägelser osv) och det måt garanterat minst lika dåligt för det som händer som du gör.

Men man kan kräva att personalen ska ha mer koll - de vet ju vilka som bits ibland och då får de skaffa punktmarkering till det barnet tills bitningen upphör.

• jojjo113

Du får ställa krav på personalen. Har de bitbarn så kan det behövas att sätta in extra personal. Säg till dom att du inte accepterar att det händer om och om igen och att de får försöka hitta en lösning på problemet..

Det var någon som skrev att man skulle prata med bitbarnens föräldrar. Vad ska dom föräldrarna göra åt det??

• pimms

jag skrev visst fel i rubriken. det ska vara 5, inte 55.

• muulin

håller med några andra, även om personalen inte kan vara överallt så måste dom ta sig tid att punktmarkera barnet! jag skule bli tokig!! och jag skulle blir tokig om ingen punktmarkerade mitt barn om han bet andra! det är ett måste!

• frugiraff

min son var en "bitare" på sitt gamla dagis... andra föräldrar klagade jättemycket och det blev asjobbigt. han var två år och det var han sätt (inte så bra sätt) att uttycka sig eftersom han var sen med talet. klart jag fattar att det var jobbigt för andra föräldrar men vad skulle jag göra åt det?? det är personalens ansvar för jag kan inte göra nåt när jag inte är där. hemma försökte jag mitt bästa att "uppfostra" till att inte bita men på dagis måste personalen ha bättre koll och uppsikt över barnen, särskilt när de så väl vet vilka barn som bits.

• and

Personalen får verkligen se till att barnen som biter hålls under uppsikt. Din kille ska inte lida av att ett annat barn bits. Jag skulle aldrig tolerera att någon sådant här upprepades. Biter barnet andra barn också eller är det mest din kille? Jag har nämligen upplevt att barn som biter eller knuffar annat barn ofta ger sig på samma barn. Prata med föräldrarna kan väl vara en bra ide´om det görs på rätt sätt utan att anklaga utan mer ta upp att det händer. Min kille blev biten här i höst jag talade med personalen nästa dag och sa att jag verkligen hoppades att det inte skulle hända igen och frågade om dom visste vem det var så att de kunde kolla lite extra.

• Hannah76

Jag skulle se till att ta upp det med samtliga föräldrar, så att de pratar med sina bern hemma om vad som är ok o vad som inte är ok att göra mot sina kompisar. Visste har personalen ett ansvar, men det måste komma ifrån föräldrarna oxå.

Svar på tråden min son har blivit biten 55ggr på dagis. hur mycket ska man tolerera?