Inlägg från: Amorella |Visa alla inlägg
  • Amorella

När feber hos spädbarn?

Det är gränsfall. Det kan ju variera så mellan olika barn, men känns hon varmare än vanligt så är det säkert lite feber. Min tjej brukar bli så varm under fötterna när hon har feber. Hur känns er tjej?
    Testa sedan att ta tempen när hon verkar kry igen så vet ni vad hon har för normaltemperatur. Man inser det tyvärr inte förrän babyn är sjuk första gången...

• Amorella

Från Vårdguiden:
    Ett barn har feber om temperaturen, mätt i stjärten, är över 38 grader. Men det kan variera från barn till barn. Kroppstemperaturen ligger normalt mellan 36,0 och 37,8 grader. Vid den temperaturen fungerar kroppens system som bäst. Temperaturen varierar under dygnet och är lägst på natten och högst på eftermiddagen.

• Amorella

mirre2:
    Fast allt över 38 grader måste väl i alla fall ändå räknas som feber? 37.8 grader brukar väl vara ett riktmärke. Men sedan beror det ju på när man tempar också. Om min tjej har 37.5 grader på morgonen när hon vaknar, har hon oftast 38.5 grader framåt kvällen.

• Amorella

Men om jag förstod ditt inlägg ovan så var det när febern var så hög så ni måste åka in akut? 38.5 grader är ju hög feber på ett litet barn. Men allt över 38 grader är feber för de allra flesta. T.ex. från Vårdguiden:
    Ett barn har feber om temperaturen, mätt i stjärten, är över 38 grader. Men det kan variera från barn till barn. Kroppstemperaturen ligger normalt mellan 36,0 och 37,8 grader.

Svar på tråden När feber hos spädbarn?