• Göteborg

Ormar & andra reptiler

Hej!

Är det någon mer här som har ormar eller andra reptiler? Själv har jag 2 ormar som heter Sigge och Ted, har bilder på dem i mitt galleri. Skulle vara kul att "prata" lite med andra reptilägare, kanske utbyta lite tips och roliga historier

• Svar på tråden Ormar & andra reptiler
  • minskaivikt

hejsan hejsan, här är jag!

Har för tillfället bara dessa reptiler hemma

6 kungspyton
    1 kungsboa
    1 trädpyton "sorong"
    1 blodpyton
    1 trynsnok
    2 stäppvaraner
    3 skäggagamer
    3 Leopardgeckos
    2 Tokaygeckos
    1 gecko av okänd art
    2 Leopardsköldpaddor

har även haft anolisar och en leguan, majsormar och en till blodpyton..

• Göteborg

Hej! Vad kul att nån svarar

Oj vad måga reptiler du har! Jag blir faktiskt avundsjuk! Hur har du gjort med terrarium, du måste ha en otroligt stor lägenhet eller villa?

Har mina två ormar i samma terrarium, ett högt sådant med "vinrankor" och lite stockar så att de har möjlighet att klättra och gömma sig. Har ute dem ofta och så får de bada i badkaret (har bilder på dem i galleriet när de badar ) Och de simmar otroligt fort

Funkar dina olika arter ihop? Jag har så dålig koll, har endast haft majsormar, och det är det jag har för tillfället. Skulle gärna vilja ha en eller ett par leopardgeckos också, men jag måste lära mig mer om dem först! Skulle aldrig skaffa ett djur utan att veta hur man sköter dem ordentligt.

• Lundamamma

Hej.
    Jag har nga reptiler, men jag gillar ormar och skulle gärna vilja ha en någon gång. Helst skulle jag vilja "passa" en innan jag köper en egen för att se om det är som jag tänkt mig. Man ser ju allt för många djur som säljs för att ägaren tröttnat och det vill jag inte bidra till.

• Freaky Starsprinkle

här e en till..
    Vilka fina majsar du har förresten..Det var de allra första ormarna jag hade..Älskade dem..
    Sen dess har man hunnit med massa olika snokarter,tigerpyton,kungsboa,olika ödlor osv osv.
    Just nu bor här en skäggagams hane o en hona (honan till salu by the way),1 leopardgecko,2 treköls sköldpaddor..
    Och så även icke reptiler som en katt,fiskar och en hamster..
    Ska så småningom inskaffa flera reptiler,när det finns pengar..Då siktar jag in mig på röda regnbågsboor..Sen ska vi även ha pilgiftsgrodor..

Hur länge har du haft reptil intresset då förresten? *nyfiken*

Så du vill ha leopardgeckosar..det e jätte lättskötta djur och de är så underbara..
    Vår lilla 'Dag-Otto' som han heter är väldigt tillgiven o såå vacker..

• fantasy

här är en reptilmänniska till, nu har jag dock bara en leopard gecko, som förövrigt inte vill äta(lättskött, jo pyttsan ) så frågan är väl hur länge den kommer att vara kvar.. jag är dock sugen på att skaffa en strumpibandssnok igen har haft då jag var yngre, tycker dom är så otroligt vackra och har dessutom en lagon storlek.. har även haft majsorm! dom är jättefina ormar även dom!

• Göteborg

Freaky starsprinkle: Jag har alltid älskat ormar, tror det började när jag var på Skansen-akvariet som 10-åring eller nåt Sen när min kompis skaffade en kunde jag inte hålla mig Lärde mig allt om ormar och skaffade själv. Jag har aldrig ångrat dem en sekund! De är så vackra, lättsköta och otroligt mysiga att leka med

fantasy: Jag skulle gärna skaffa en liten gecko av nåt slag, men din lille verkar vara en med bestämt humör

• Göteborg

lundamamma: Ja det är tråkigt att folk tröttnar så lättvindigt på sina djur Vissa betraktar dem som nån sorts "slit-o-släng-vara"

• minskaivikt

fantasy.. har du kollat så du inte har för kallt i terrariumet och så han inte har förstoppning?

Om inte annat så kan det hända att tempen sjunkit några grader i terrariumet nu när tempen sjunker inomhus pg av att det börjar vankas vinter, och då stänger han av sitt system och gör sej redo för dvala..

Göteborg, jag bor i hus och har ett reptilrum på ca 30km2 men det är bara ena kortsidan av rummet som fylls up av terrarium, just nu så är dock terrariumen lite utspridda i rummet, pg av att vi måste använda detta som vardagsrum, matrum mm för tillfället, då vi saknar tvrum hall kök och badrum pg av en vattenskada!
    jag har alla arter i olika terrarium vilket man ska, då man ej ska blanda arter..
    Men har däremot samma arter i samma terrarium, tx 5 st kunspyton i samma terrarium, och minstingen har eget, för hon är för liten för att få komma in där än..
    Har byggt nästan alla terrarium själv, så jag har anpassat dom lite efter varandra, och håller just nu på att bygga om lite, göra lite nya hål osv, för att installera ett regnsystem, så det blir lite lättare att hålla luftfuktigheten, just nu kör jag med pingvinen från biltema, men den ger inte riktigt samma luft fuktighet som ett regnsystem..
    Har även updelat så att alla "öken" terrarium är för sej, och regnskogsterrariumen för sej, och sedan inrett därefter med stocka o sten mossa växter mm..
    Fälde nyss ett äppelträd och då blev det massor med grenar som passade in i terrariumen!

håller på att förbereder nästan alla terrarium för dvala just nu, så man får se om de blir några bebbar till nästa år

• Tjej 83

hej
    jag har en spindel får jag vara med? hehe.. (finns i galleri)
    nä men min kusin har 3 geckoödlor eller vad de heter.
    och de är så söta. ska dit på tordag o leka med dem.. eller nä de vågar jag inte men kolla kan man ju..

minskaivikt har du ingen bild på rummet där alla terrarium står?
    skulle va fräckt o se när de är så många..
    ser ut som i en zooaffär?

• minskaivikt

tjej 83 just nu är det jätte rörigt, pg av att vi har vardagsrum o kök mm i samma rum, då vi inte har tillgång till dom andra pg av en vattenskada..

Men ska ta kort när det är klart..

• Gummisnodden

Jag var ormuppfödare, man la ner de 2004

• Göteborg

Oj vad många som skrivit

minskaivikt: Gör du terrarium själv!? Vad spännande, är det inte svårt? Det var som jag misstänkte att man inte ska blanda olika arter då, jag antar att de uppför sig olika och kanske inte uppskattar varann

Tjej 83: Va, en spindel? Vad mysigt Måste kolla in i ditt galleri sen *gillar spindlar också* Vad är det för en?

skogshallon: Jag har fått för mig att det är krävande att sköta om en sköldpadda, stämmer det? De måste väl ha ett jättebad att kunna vara i, eller är jag helt ute och cyklar? Jättesöt förresten

Buckaroo:

Gummisnodden: Vad kul det låter, vad födde du upp för arter? Kanske en massa olika Varför slutade du?

Oj vad nyfiken jag är, är bara så intresserad

• minskaivikt

Göteborg, nejdå det är inte så svårt, och det bästa är ju att man alltid får som man vill

Kan svara på din sköldpaddasfråga som du stälde till någon med, då jag har två sådana..

Ang balja så beror det på om man har land eller vatten/sump sköldpadda, själv har jag bara 2 landsköldpaddor, och dom ska bara ha så att dom kan vada i vattnet eftersom dom inte kan simma, så dom behöver inte så stort vatten utrymme, däremot ska man låta dom vada i ljummet vatten några gånger i veckan, för att hjälpa dom lite på traven om dom har lite stopp i magen etc..

Skötsel? nja, vist det tar lite tid, måste ha rätt luftfuktighet, rätt mat osv, men som mina Leoparder dom äter mest Hö, sedan går jag nu på sommaren ut i trädgården o river lite gräs och örter och ger dom, man får vara lite försiktig så man inte övergöder dom, då dom lätt kan få pyramid skal..
    Sedan måste man se till att dom har rätt värme, och uv ljus, själv låter jag mina vara ute under sommaren, dock får dom sova inne, så uv och värme sköter naturen själv sedan om det börjar bli för kallt en dag, eller helt enkelt för varmt, så får dom komma in..

Så skötesel? nja det är egentligen inte så mycket, uv byter man med jämna mellanrum, kör själv med en kombi lampa uv/värme lampa dom håller ca 1-2år medans uv rör bara håller 6 månader, o uv/värmelampan har lika mycket uv som 4-7 uv rör, så dom är helt klart bättre.. sen får lampan sitta på ett bra avstånd så man får den värme man vill ha, och så får man kolla värmen lite då och då, och ändra avstånd mm med tiden..
    Annars är det de att dom ska ha mat och nytt vatten varje dag, men vilket "vanligt" djur ska inte ha det?

• Gummisnodden

Födde upp majsormar i olika färgvarianter! Slutade när min dotter var 8månader och jag blev gravid igen! Kännde att ja inte han med! Men nån gång ska ja börja me ormar igen, men nästa gång blir de nog grön trädpyton.

Va har du för ormar då?

Svar på tråden Ormar & andra reptiler