Göteborg, nejdå det är inte så svårt, och det bästa är ju att man alltid får som man vill
Kan svara på din sköldpaddasfråga som du stälde till någon med, då jag har två sådana..
Ang balja så beror det på om man har land eller vatten/sump sköldpadda, själv har jag bara 2 landsköldpaddor, och dom ska bara ha så att dom kan vada i vattnet eftersom dom inte kan simma, så dom behöver inte så stort vatten utrymme, däremot ska man låta dom vada i ljummet vatten några gånger i veckan, för att hjälpa dom lite på traven om dom har lite stopp i magen etc..
Skötsel? nja, vist det tar lite tid, måste ha rätt luftfuktighet, rätt mat osv, men som mina Leoparder dom äter mest Hö, sedan går jag nu på sommaren ut i trädgården o river lite gräs och örter och ger dom, man får vara lite försiktig så man inte övergöder dom, då dom lätt kan få pyramid skal..
Sedan måste man se till att dom har rätt värme, och uv ljus, själv låter jag mina vara ute under sommaren, dock får dom sova inne, så uv och värme sköter naturen själv
sedan om det börjar bli för kallt en dag, eller helt enkelt för varmt, så får dom komma in..
Så skötesel? nja det är egentligen inte så mycket, uv byter man med jämna mellanrum, kör själv med en kombi lampa uv/värme lampa dom håller ca 1-2år medans uv rör bara håller 6 månader, o uv/värmelampan har lika mycket uv som 4-7 uv rör, så dom är helt klart bättre.. sen får lampan sitta på ett bra avstånd så man får den värme man vill ha, och så får man kolla värmen lite då och då, och ändra avstånd mm med tiden..
Annars är det de att dom ska ha mat och nytt vatten varje dag, men vilket "vanligt" djur ska inte ha det?