• Zun

Sånger/ramsor med "kroppskontakt"

Undrar om någon kan hjälpa mig med tips på sånger o ramsor där man rör barnet samtidigt, kommer just nu bara på "Klappa lilla magen..." och hon älskar den verkligen, men mamman tycker det blir lite enformigt Det ska bl a finnas en ramsa som börjar med att man nyper i tårna, sedan knät, sedan låret och slutligen magen, men hur går den?

• Svar på tråden Sånger/ramsor med "kroppskontakt"
  • S med 2

Vi har "Den vita barnkammarboken" och i den finna MASSA ramsor. Emma älskar att "läsa" den. Det finns en ramsa om en loppa som hoppar i håret...hoppar ner och biter lite här o lite där (killar barnet i halsen)...hoppar ner och biter lilla magen för att slutligen hoppa hela vägen ner och bita lilla tån. Det är en favvo

• bits

Hej Zun!

Sitt mittemot dottern med benen sträckta

Melodi Gubben Noak:

Alla fötter alla fötter hälsar på varann

Och det tycker vi är så roligt, och det tycker vi är sa roligt

Fötter byts sedan ut mot händer, näsan, huvud, armar etc.

Kram

• bits

hihi, gammalt minne från när jag jobbade pa förskolan, vad kul att den kan komma till användning!
    kram

• Twillan

En liten ramsa!

"Sko, sko liten häst, vilken söm sitter bäst?"
    (Slå i takt mot barnets fotsula)

"Är det den eller den eller den eller den? Nej, den lilla sömmen sitter allra bäst"
    (Nyp i tårna i tur och ordning - stortån sist - den sitter bäst!)

Upprepa med båda fötterna och sedan med händerna - hästar har ju fyra hovar!!!

Ett förslag till:
    Melodin är "Blinka lilla stjärna". Jag är inte helt säker på texten, men något åt det här hållet:

"Öga, öra, näsa, mun
    kinden den är mjuk och rund
    Armar små med händer på
    Mage, ben och fötter små
    Öga, öra, näsa, mun
    kinden den är mjuk och rund"

Under tiden pekar du på/tar i kroppsdelarna!

Återkommer om jag kommer på fler!

• Vitsippa

Den där sången man brukade göra i skolan: Huvud, axlar,knä och tå, knä och tå... Den brukar jag sjunga med min son.

• Bruttan

finns det inte en sång Carola sjunger om att hålla om varandra (barnet sitter i mammas eller pappas famn) vet att den övar upp barnets kroppsorientering att känna på armen hur armen känns och så går man runt hela kroppen ska faktist kolla upp denna sång...

• Shoujo

"Det kommer en liten mus som söker sig ett huuuus. Inte där...inte där....meeeen häääär!" MInns när min bror var liten!

Ja...musen är alltså fingrarna som får vandra runt på magen och leta hus i armhåla och sånt.

• Zun

Lät intressant Bruttan - återkom när du vet mer Och tack alla ni andra oxå!!!!

• Tarok

Zun- är det denna du tänker på kanske?

Tå-tilla - ta tag om stortån
    Fot-billa - tag om foten
    Ben-borra - ta tag om benet
    Knä-korra - ta tag om knät
    och pip i lilla vällingsäcken! - pip barnet i magen.

Här kommer en annan

Mel: Jag hamrar och spikar

Två ögon, två öron, en näsa, en mun
    Två händer, två fötter, en mage, så rund.

Svar på tråden Sånger/ramsor med "kroppskontakt"