• Zun

Sånger/ramsor med "kroppskontakt"

Undrar om någon kan hjälpa mig med tips på sånger o ramsor där man rör barnet samtidigt, kommer just nu bara på "Klappa lilla magen..." och hon älskar den verkligen, men mamman tycker det blir lite enformigt Det ska bl a finnas en ramsa som börjar med att man nyper i tårna, sedan knät, sedan låret och slutligen magen, men hur går den?

• Svar på tråden Sånger/ramsor med "kroppskontakt"
  • Zun

Tack Tarok! preciiiiiis just den var det! Fler fler?

• Hushi

Baka baka liten kaka
    Rulla rulla liten bulla
    Mjöla den
    Och pricka den
    Och schuss in i ugnen

Med valfria rörelser.....Bakande och rullande och prickande på magen osv.
    Lillans favorit!

• Malvan

Jag brukar även "äta" lite på den goda nygräddade "bullen" när jag gör Baka baka liten kaka! Mycket uppskattat.

• evita

en annan variant...
    det kommer en myra som kryper och går... ("gå" med fingrarna från fot mot lår)
    den tar små pojkar/flickor med goa lår... (nyp runt låret)
    och piiiiiiiip i magen....

oliver ÄLSKAR den ramsan...

• Bödvodankas mamma

Vi har köpt en bok med barnramsor som är jättebra. Förutom själva ramsorna så står tydligt vilka rörelserna är. Den är utgiven av "En bok för alla", så den var väldigt billig.

• Zun

Vad heter boken och var köpte ni den, Bödvodankas mamma?

• MTB

Zun: Kan det vara den här?
    Tåtisse, fotbisse, benborre, knäknorre, lårvecken och lilla vällingsäcken!
    Annars är det här mydig med:
    Det kommer en man från sjumilaskogen (gå med fingrarna genom barnets hår) och tittar i fönstret (titta i ögonen) han knackar på dörren (knacka på pannan) så tar han tag i dörrhandtaget (ta tag i näsan) och stiger in och säger goddag, goddag (ta tag om hakan och bocka mot varandra)
    Båda finns i den blå barnkammarboken. /Anna

• Zun

Åh vad härligt att ni ger mig inspiration MERA MERA!!!!!!!!!! Min dotter ääääääääääääälskaaaaaaaaaaar sånger och ramsor!

• Bödvodankas mamma

Den här informationen finns om boken på hemsidan:

"Författare: Gertrud, Widerberg
    Titel: Barnens ramsbok
    Format: Inbunden, illustrerad
    Isbn: 91-7448-810-4
    Ålder: ca 3år

Mer än 200 rim och ramsor, pip och fingerlekar, rörelseramsor, nonsensrim och vad du vill. Fina svartvita illustrationer av Tord Nygren."

Priset är 50 kronor. Från 3 år kan man ta med en nypa salt. Anna är 7,5 månader och älskar när vi "piper i vällingsäcken" eller är bitande myror...

• Zun

Tack Bödvodankas mamma (kul nick *snubblar på tangenterna för att få till det* )

• Mausiii

Vår lille tjuter av skratt när man gör imse vimse spindel med honom och hjälper honom med rörelserna...

• evita

när oliver var liten och vi var med i föräldrargruppen på bvc så gjorde vi studiebesök på bibblan och där fick man en jättefin ramsbok för småttingar...

• Bruttan

Nu har jag hittat sången med Carola
    den heter: "Du Omsluter Mig" och finns med som sista spår på hennes cd:

CAROLA
    SOV PÅ MIN ARM - SÅNGER FÖR STORA OCH SMÅ

• Stiina

Tå och finger ramsor finn det nog i det oändliga. Dom är också bra när man ska klippa naglarna. Vi brukar säga den här ramsan när vi klipper naglarna på Ellen.
    Tårna/fingrarna är små grisar:
    "Den lilla grisen ska gå till torget,
    den lilla grisen ska stanna hemma,
    den lilla grisen får saft och kaka,
    den lilla grisen vill också smaka,
    den lilla grisen säger Nöff, Nöff, Nöff!"

Jag vet inte om du vill ha "danser" också, men här kommer en iallafall. Vi brukar göra den här framför en helkroppsspegel. Ha barnet i famnen så att det ser framåt och säg och gör samtidigt som du säger:
    "Framåt, framåt, framåt, framåt.
    Bakåt, bakåt, bakåt, bakåt, stop!
    Hit och dit och hit och dit och hit och dit och hit och dit och stop!
    Upp och upp och ner och ner och upp och upp och ner och ner och stop!"

Jag återkommer om jag kommer på flera.

Svar på tråden Sånger/ramsor med "kroppskontakt"