• HeddaBigBum

Rösta blankt?

Inte insatt i den politiska valdebatten? I'm guilty as charged!
    Jag har verkligen superdålig koll på de olika partierna och vad de "lovar".
    Trots att jag närmar mig den ljuva åldern av 30 så är det här första gången jag kommer rösta (har bott utomlands i sammanlagt 8 år).
    Till min fråga; Hur röstar man blankt? Kan man? Finns det med som alternativ?

Tack tack!

• Svar på tråden Rösta blankt?
  • getingmidja

Ska man rösta blankt kan man väl lika gärna skita i det helt?

• getingmidja

(Men som svar på din fråga brukar det finnas lappar helt utan text att lägga i kuverten.)

• Spegel

nope bättre att rösta blankt för demokratins skull. Genom att rösta blankt visar man att man vill rösta men kanske inte tycker att något parti motsvarar det man önskar. Om man inte röstar tyder det på att man skiter i vilket och det är väl inte så bra?

• mrs christin

Tycker att det är bättre att rösta blankt än att inte rösta alls. Röstar man blankt så visar man sitt missnöje med de partier som finns och visar att man inte håler med någon av dem.

Å ja, det finns tomma valsedlar som mn stoppar i kuverten man får.

• majlinsa

Jag tycker personligen inte att det är värt att rösta blankt eftersom det inte på något sätt räknas. Jag är inte heller så insatt i politiken men iafal kommit så långt att antingen blått eller rött, inget emellan..

• majlinsa

Enda som händer när man röstar blank är att det är som att rösta inget alls.. de räknas inte ens

• HeddaBigBum

Men samtidigt vill jag ju visa att det faktiskt spelar roll. Att rösträtten ÄR viktig och att den ska bevaras. Men, jag vill inte lägga min outbildade röst på ett parti som jag inte kan något om.
    Jag vet att jag BORDE ta mer ansvar och sätta mig in i frågorna, men nu har jag inte gjort det... *fy skäms*. Men då tar jag ansvar för det och röstar inte på ett parti "bara därför att" utan visar att jag bryr mig genom att rösta blankt...
    Låter det helknsigt?

• majlinsa

HeddaBigBum det finns ju test på nätet där man kan få hjälp.. du kan ju prova och göra ett och sedan läsa om partiet om de delar dina åsikter..

• MSI

majlinsa: De räknas och redovisas.

kika på www.val.se om du önskar uppgiften bekräftad

• Meline

Blanka röster hamnar bland ogiltiga röster, dvs tillsammans med de som inte klarar av att rösta korrekt, de redovisas inte för sig själva så det är ingen markering på att man är missnöjd. De kommer bara att tolkas som att det är ovanligt många som inte kan stava till sitt partinamn i år.

• MSI

Blank valsedel = valsedel utan tryckt partibeteckning och kandidatnamn. De blanka valsedlarna är till för att väljaren ska kunna skriva dit ett partinamn. Om ett partinamn skrivs till så blir valsedeln en giltig röst på det partiet. Om den blanka valsedeln används som den är så räknas den som en ogiltig valsedel. I valresultatet redovisas hur många som har röstat blankt.

• Läängtar

HeddaBigBum: Det är ju bättre att rösta blankt eftersom då finns det med i statistiken att du är missnöjd med dem partierna som finns idag... Jag ska också rösta blankt eftersom inget av partierna faller mig helt i smaken =)

• Meline

De måste räknas, alla röster räknas. Men de redovisas bland de ogiltiga rösterna, inte separat.

"En röst räknas som ogiltig om t.ex.

* ytterkuvertet för bud- eller brevröstning är felaktigt ifyllt
    * valsedeln är blank, d.v.s. saknar partinamn,
    * valkuvertet innehåller två eller flera valsedlar från olika partier eller om
    * valsedeln på något sätt har kännetecken som kan göra att rösten kan kopplas till väljaren."

"De allra flesta ogiltiga valsedlar är blanka. Om det ligger två (eller flera) valsedlar i samma kuvert och de har olika partinamn blir de också ogiltiga. Alla ogiltiga valsedlar räknas och redovisas i valresultatet."

• Kalina
    female skrev 2006-09-16 08:55:24 följande:
    nope bättre att rösta blankt för demokratins skull. Genom att rösta blankt visar man att man vill rösta men kanske inte tycker att något parti motsvarar det man önskar. Om man inte röstar tyder det på att man skiter i vilket och det är väl inte så bra?
    Ett bra svar tycker jag.
  • Meline

Okej, jag ska inte vara trögare än att erkänna att det verkar som att du har rätt, om resultaten redovisas som det står på den sidan. Det är dock inte det intrycket jag har fått av att prata med både rösträknare och valmyndighet, men att döma av den sidan så verkar det stämma. Det verkar dock vara nytt för i år, så det är väl där jag blivit förvirrad.

För att isåfall återgå till ts, så tar du bara en blank valsedel och stoppar i kuvertet, utan att skriva något på den.

• masima

Håller med om att det är bättre att blanka än inte alls. Röstade blankt förra valet men skall lägga en "riktig" röst nu.

• Sha

Eller rösta på nåt riktigt litet parti som bara har en specifik fråga. Då får de stora partierna något att fundera på för då påverkar det genast deras "status" i riksdagen!

• Master J

Att rösta blankt innebär en röst för mptståndaren oavsett vilken färg denne har. Tar man sig tid att rösta kan man kanske välja genom att utgå från grunderna partierna står för.
    Kollektivets frihet alt personlig frihet....

Innebärande att kollektivet avgör vad som är politiskt och i samhället rätt och fel. (rösta SAP,VPK,MP

Eller att du som individ tar ditt eget ansvar och väljer den personliga friheten..(rösta M,FP,C,KDS

att blankrösta innebär att du skiter i vem som styr landet, på samma sätt som om du avstår att rösta... varför i så fall göra sig besväret att gå och rösta...

Svar på tråden Rösta blankt?