Inlägg från: Meline |Visa alla inlägg
  • Meline

Rösta blankt?

Blanka röster hamnar bland ogiltiga röster, dvs tillsammans med de som inte klarar av att rösta korrekt, de redovisas inte för sig själva så det är ingen markering på att man är missnöjd. De kommer bara att tolkas som att det är ovanligt många som inte kan stava till sitt partinamn i år.

• Meline

De måste räknas, alla röster räknas. Men de redovisas bland de ogiltiga rösterna, inte separat.

"En röst räknas som ogiltig om t.ex.

* ytterkuvertet för bud- eller brevröstning är felaktigt ifyllt
    * valsedeln är blank, d.v.s. saknar partinamn,
    * valkuvertet innehåller två eller flera valsedlar från olika partier eller om
    * valsedeln på något sätt har kännetecken som kan göra att rösten kan kopplas till väljaren."

"De allra flesta ogiltiga valsedlar är blanka. Om det ligger två (eller flera) valsedlar i samma kuvert och de har olika partinamn blir de också ogiltiga. Alla ogiltiga valsedlar räknas och redovisas i valresultatet."

• Meline

Okej, jag ska inte vara trögare än att erkänna att det verkar som att du har rätt, om resultaten redovisas som det står på den sidan. Det är dock inte det intrycket jag har fått av att prata med både rösträknare och valmyndighet, men att döma av den sidan så verkar det stämma. Det verkar dock vara nytt för i år, så det är väl där jag blivit förvirrad.

För att isåfall återgå till ts, så tar du bara en blank valsedel och stoppar i kuvertet, utan att skriva något på den.

Svar på tråden Rösta blankt?