• ElinG

Pannkakor hjälp!

Hej!! När jag var liten brukade min farmor alltid laga några slags pannkakor som var lite tjocka och stora som tekakor ( lite större kanske). Jag har länge undrat vad dom heter men kan inte komma på det. (min farmor är nu dement så henne kan jag ej fråga) Kan i hjälpa mig. Jag har för mig att dom gör sådana mycket i USA, men jag kan ha fel.

mvh//elin

• Svar på tråden Pannkakor hjälp!
  • KarinoAlex

Krabbilurer!!!!
    Min kompis brukar göra sånna o dom e så goda! Har tyvärr inget recept till dig.

• Bullseye78

Det e ingen form av plättar?
    Det finns nämligen tjockare varianter man kan göra.....

• Adfri

Amerikanska pannkakor? Som dem äter till frukost over there?

3 dl mjölk
    3 dl vetemjöl
    2 ägg
    2 msk olja
    en nypa salt
    3 tsk bakpulver

Blanda de torra ingredienserna i en skål och rör i mjölken, vispa till en jämn smet sen i med oljan och sist äggen. Steks utan fett och serveras med lönnsirap (och ev färska bär).

Detta är vi ibland om vi vill ha lyxig frukost på helgerna. Onyttigt och gott, precis som det ska vara.

• snusfia

min mamma gör dom mycket och kallar dom tomteplättar.
    har inte receptet här men Adfris recept låter som det. det blir som en extra tjock pannkaksmet och så bakpulver i så dom reser sig.

jag älskar bana så jag brukar skiva upp en banan och slänga i smeten.
    fast man får passa sig, bananskivorna blir jättevarma så det är lätt att bränna sig

photoshop tips och länkar: www.familjeliv.se/Bloggar-1-15/b3363.html
  • Googels

Tomteplättar - vilket underbart namn!

Nåt som är väldigt gott är att ha blåbär i smeten när man gör 'amerikanska pannkakor'. De spricker när man steker dem och fruktsaften börjar sippra ut - kanongott att äta bara som de är men vill man lyxa till det kan man ha lite vaniljglass eller creme fraiche till dem.

• AnneCharlotte

Hittade detta recept på nätet :) Varsågoda...

Krabbelurer (ca 30 st)

2 ägg
    1½ dl strösocker
    4½ dl vetemjöl
    1½ dl mjölk
    2 tsk bakpulver
    1 tsk vaniljsocker

--------------------------------------------------------------------------------

Vispa ihop ägg och socker och rör sedan ner övriga ingredienser. Värm en stekpanna och smörj med lite smör. Klicka i smeten (e rågad matsked) och grädda över ganska svag värme. Vänd kakorna när de fått vacker färg och grädda dom på andra sidan. Vänd kakorna i strösocker när de är färdiggräddade. Torka av pannan med hushållspapper och smörj med smör mellan varje gräddning.

Svar på tråden Pannkakor hjälp!