• brokig

Gott kött till potatisgratäng?

Jag ska bjuda min kära mor som fyller år på middag ikväll.

Hon är väldigt förtjust i potatisgratäng så jag tänkte laga en sådan med ganska mycket vitlök. Nu vill jag gärna ha recept på något gott kött till. Problemet är att jag inte kan ugnsbaka det eftersom ugnen kommer att full av potatisgratänger. Jag orkar inte grilla, så det blir nog stekt, men hur gör man stekt kött mört och lite festligt? Åh vad jag skulle bli glad om någon hade en kanonidé!

• Svar på tråden Gott kött till potatisgratäng?
  • Monstermamman

Oxfilé är ju alltid gott!
    Gör tjocka biffar som du steker bara så mycket att dom får så mycket färg du vill ha på dom, sen packar du in dom i folie och sätter in dom i ugnen tills dom är färdiga. Dom kan bra dela utrymme med gratängen då.
    Gott och enkelt!

«Monstermamman, better than sex.»
  • Bullseye78

Hej!
    Har inga bra tips tyvärr, men en klassiker är ju Kassler med potatisgratäng :=)

• Lola Jämtland

Gör tjälknul idag. Den äts kall o det är jättegott ihop med potatisgratäng!

//Tama fåglar har en längtan, vilda flyger
  • lövet2

Oxfilé eller fläskfilé - bara att steka!
    Kassler äter vi till ibland - också enkelt.
    Annat vi äter till blir så vardagsmässigt - inte särskilt festligt. Köttbullar, bacon el bräckt skinka, stekt köttfärs (eller färsen brynt och sedan lagd mitt i gratängen.

• Apif la deuxième

Du kan göra en ölstek, den bryner man först och sedan kokar på låg värme en lång stund i öl. Jättegott och mört.

Annars kan du ta t.ex oxfile och skära det i passliga bitar och salta peppra och steka snabbt i grillpanna på hög värme, några minuter per sida bara.

• brokig

Jag tror jag vill steka på spisen, för vi är ganska många så ugnen kommer att vara helt breddfylld med gratäng (långpanna). Om vi ponerar att jag ska steka oxfilé vilket jag lutar mot, hur ska jag krydda den för att få den lite festlig utan att den skär sig med vitlökssmaken från gratängen?

lövet: Jag gör ofta potatisgratäng till vardags med de tillbehör du nämner mot slutet och det är ju supergott, men oxfilé känns ju festligare.

Tack för era tips!

• ebben

tjälknul? stavas det så?? trodde det var knöl!
    jaja ,det hinner hon väl inte ,eftersom middagen är ikväll?
    Den ska ju vara LÄNGE i ugn o ligga i en lag?!

• Monstermamman

Tjälknöl heter det här.

Iaf TS, köttet kan du lägga längst ner i ugnen. Det behöver inte vara i mitten.
    Kryddning.. Jag brukar bara krydda med vitpeppar, lite svartpeppar och salt.

«Monstermamman, better than sex.»
  • Ylwis

TS: Tjälknul kan du göra dagen innan.

Du steker den sakta i ugnen i ca 12 timmar sen så kokar du en lag som duu lägger den i i ca 5 timmar. så den kan du göra dagen innan så är det bara att skiva upp och servera.
    brukar göra steken under natten och sen på morgonen kokar man lagen och låter den ligga där.

Blir ju kallskuret då.

Svar på tråden Gott kött till potatisgratäng?