• kozzan

Är det okej att säga mulatt?

En person i en tråd reagera på att vi i tråden använt oss av ordet mulatt när vi pratat om våra barn som har en vit och en svart förälder. Jag har alltid tyckt att ordet mulatt är helt okej att sägá. Vad tycker ni andra? Vore kul om nån som är mulatt sa sin åsikt?

Hoppas nu ingen tar illa upp, jag vill på inget sätt provosera..

världens finaste tjej finns hos mig
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-16 11:37:25:
    Kopierat från tråden.

Helt ärligt, säger ni mulattbarn???????????

En av mina kompisar har en underbar ljusbrun liten kille men jag skulle ALDRIG kalla honom mulatt, varken till hans mamma eller någon annan. Jag tycker det låter precis lika hemskt som att kalla någon "Neger". Två ord som i vanliga fall inte existerar i mitt ordförråd.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?
  • kozzan

zazla: personen som tyckte ordet var hemst kallade mulatter för ljusbruna. hon tyckte det var lika hemskt att säga mulatt som n....

jessyelina: enl den personen som reagera låter det bättre att säga ljusbrun

• kozzan

jessyelina: det tyckte jag oxå verka konstigt... det verkar inte va speciellt många som tycker det är konstigt att säga mulatt...

• kozzan

såg att vissa skrivit att man inte ska kategorisera folk men det tycker inte jag att man gör om man beskriver en folkgrupp som mulatt. min dotter är mulatt, svartvit, blandad, mixed och allt man kan kalla det.  jag tycker det som spelar roll är hur man säger orden... det låter inte okej om man säger det på ett nedlåtande sätt men om man säger nåt liknande "jag såg en jättesöt mulattflicka idag" tycker jag det är helt ok men säger man "jag förstår inte hur man kan vilja ha ett mulattbarn" så är det inte okej...  intressant att det ändå var några som inte gilla ordet, för mig har det aldrig slagit att folk kan ta illa vid sig...

• kozzan

Vad ska man säga istället? Mixed, blandad, svartvit, halvafrikan, ljusbrun? Vore intressant att höra...

• kozzan

systerduktig. det ligger helt klart något i det du säger. jag personligen tycker inte ordet mulatt låter fel men det är fel att benämna en människa efter dens hudfärg. jag tror det blir svårt att hitta ett neutralt ord för en som har en svart och en vit förälder eftersom det för så många är naturligt att säga mulatt. man borde inte säga svart heller, det kan låta nedlåtande det med. vad ska man säga då? mörk?

Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?