• marina81

Är det okej att säga mulatt?

Tycker det låter fult..

Varför ska man ens säga nåt? Har de brun hudfärg, säg det, är de ljusbruna säga det..varför ett ord som gör dem till nåt "annorlunda"..vad säger man om en som är halv vit o halv kines t.ex.? Finns det nåt ord om den "korsningen"? Inte vad jag vet, så varför ska man ha ett ord då nån är hälften svart o hälften vit?

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • marina81
    Bjellsmamma skrev 2006-09-18 17:43:00 följande:
    Jag säger att min son är halvvästafrikan, halvgambier, halvafrikan... eller; min sons pappa är från... eller; min son är "mjukbrun" (sonens förklaring på sig själv vid 3 års åldern)Om jag pratar om andras barn brukar jag säga nationaliteter på föräldrar eller vilka världsdelar eller att de är mörka. Jag använder aldrig ordet mulatt då jag tycker det låter så fult och när jag fick höra vad ordet ursprungligen kom ifrån.Jag blir ändå inte irriterad på andra som säger det (ifall det menas gott), jag undviker det bara själv.
    Precis..jag fattar inte varför mulatt behöver användas när man kan säga t.ex. ljusbrun, halvafrikan osv..frågar igen, vad är ordet för en halv vit, halv kines? Borde det inte finnas ett ord för det, för annars så kan man ju bara inte beskriva ett sånt barn..
    it's a great big white world and we are drained of our colours
Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?