• Lallara

Är det okej att säga mulatt?

Jag har en mulattson och tycker väl att det inte är världens finaste benämning, men jag använder det ändå ibland eftersom det inte finns några bra alternativ . Hans pappa säger rätt och slätt att sonen är svart . Har dock aldrig hört att han ser ordet mulatt som något negativt. I princip tycker jag att det är upp till berörd "grupp" att avgöra vad som är ett bra ord eller inte.

• Lallara

Neger är INTE ett "vanligt" ord, det är ursprungligen ett nedsättande ord om svarta människor. Det är bara vi här i Sverige som inte fattat det ännu . Det handlar ju heller inte om vad en enskild person tycker, utan hur ord och benämningar uppfattas av den det gäller (i det här fallet mulatten eller "negern").

• Lallara

Cdot: Jag håller med dig.

Att min sambo kallar vårt barn (som är mulatt)för svart har ingenting med vår sons hudfärg att göra (han är ganska ljus ännu). För min sambo är det "viktigt" att benämna mulatter, Mariah Carey mfl som svarta eftersom han är stolt över att vara svart. Då spelar det ingen roll HUR svart man är. För mig är det dock ointressant vilken färg man har, jag tänker bara att min son har tur som slipper vara lika blek som jag !

• Lallara

Cdot: Du skriver så klokt och sakligt .

Det jag finner intressant är att alla som jag stöter på som tycker att neger är ett "vanligt" ord från början, nästan aldrig har pratat med en svart människa! Än mindre känner man någon "på riktigt".

Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?