• Cdot

Är det okej att säga mulatt?

Jag kommer inte att använda order mulatt om jag om min pojkvän skaffar barn. Om jag nödvändigtvis måste nämna vad mitt barn "är" kommer jag att säga att mitt barn är amerikan och svensk. Sedan får mitt barn själv bestämma vad hon/han identifierar sig som när det gäller "race". Det är en väldigt stor chans att ett "mixat" barn som fått mer av den svarta genen (vilket ofta är fallet med tanke på att den svarta genen är mer dominant) växer upp och ser sig enbart som svart..speciellt om omvärlden ser en som svart. I USA så är det ingen som tar nån skillnad på en "mulatt" eller en svart, det är mest i Sverige som vi använder "mulatt". Min pojkvän använder aldrig det ordet. Black is Black, spelar ingen roll vilket nyans.

• Cdot

Blomstrande. Jag känner till allt du pratar om och tar inte alls illa upp...det är din åsikt och det är intressant att höra den

Jag håller dock inte med om allt du säger...

Det finns inte många mixade personer som ser helt vita ut. Tex Quincy Jones's döttrar som du nämde.. man kan definitivt se att dom har svarta gener! Det beror dock på vem du frågar. Vi svenskar har en tendens att bestämma vad som är svart och inte eftersom vi har en väldigt liten erfarenhet av svarta. Vi ser ju inte direkt 1000-tals svarta varje dag eller hur? Vilket gör att vi ofta generaliserar.

Jag håller fast vid att den svarta genen är dominant. Det är inte ofta ett mixat barn ser helt vitt ut dvs uppfattas som vit av andra.

Precis som du säger har svarta amerikaner ofta vita gener, om min pojkvän och jag skaffar barn kan det hända att de vita gener han har kommer fram starkt i vårt barn. MEN om vårt barn inte ser svenskt ut så är det en stor chans att hon/han blir annorlunda behandlade än en vit svensk precis som deras pappa. DÅ kan jag förstå att barnet identifierar sig mer som svart än vit, vilket är helt OK för mig. Huvudsaken är att barnet känner sig trygg och säker i sin identitet och att hon/han HAR en identitet.

Spelar ingen roll om mitt barn ÄR 50 % svensk, det kommer inte att hjälpa i vissa situationer där fokus ligger på utseende...vilket det tyvärr gör i vår värld.

• Cdot

oh en sak till Blomstrande...och detta är bara en fundering jag har..oavsett vad din åsikt är så respekterar jag den

Du tycker att det är fel att säga black is black, och det kan mycket väl vara men över till order "mulatt" som jag personligen tycker är väldigt intetsägande.
    Anyway i Sverige älskar vi ju att använda detta ord (jag har oxå gjort det en hel del)
    ...men precis om du reagerade på att jag sa att mulatt = svart så kan det ju vara helt fel att kalla en svart "mulatt" OCH en svart
    som blir kallad "mulatt" kan ta illa vid sig. Jag har sett det hända.

Om jag tex tar tre kvinnor som Halle Berry, Beyonce och Aaliyah...en är "mulatt" (men ser sig själv som svart) och
    de andra två har både svart mor och far. Vad är skillnaden på dem? Om du ser det från synvinkeln " hur folk ser dem"

Jag är relativt säker på att vissa ser dem alla som svarta, och alla som älskar att använda ordet mulatt kanske ser dem alla som mulatter (dvs om dom bara skulle se en bild på dem...inte veta om deras bakgrund) för vad är det för skillnad på Halle och Beyonce??
    Saken är den att många svenskar pratar om mulatter som den perfekta exotiska blandningen (har läst det flera gånger här på FL)
    och att "mulatter" är såååå söta. Och om man säger det så måste man ju ha en mall på hur en mulatt ser ut, eller hur?
    Detta är en annan anledning till varför jag inte gillar ordet mulatt och varför jag inte kommer att kalla mina barn det. Jag tycker det är
    högst ignorant att det skulle vara nått super speciellt med att vara en blandning av svart och vit och jag vill inte att mina barn ska
    växa upp med den uppfattning. Dom ska känna sig speciella men inte pga att dom är "mulatter"
    Dom är inte mer eller mindre speciella än någon annan.

Över till frågan om Halle och Beyonce...jag tycker det är enklast att säga att dom är svarta, då blir det minst fel...för helt och hållet vita det är dom iallafall inte.

Och en annan fråga, har du vuxit upp i Sverige?

• Cdot

Yep Sweedie så är det i USA. Ingen snackar om Alicia Keys och kallar henne "mulatt"...men det är annorlunda i Sverige, här är vi 40 år efter...

• Cdot

lycklig skorpion,

VI I SVERIGE är efter USA, och jag baserar inte det FAKTUMET på att vi använder ordet mulatt. Det är ett faktum att vi är efter när det gäller rasism och vår exsistense med svarta. Vi är mest svenskar i Sverige och många här har väääääldigt lite erfarenhet av andra människor än svenskar. Just därför har USA kommit längre än oss när det gäller att INTE fokusera så mycket på hurvida en person är svart eller vit. Säger inte att rasism inte finns där, det gör det definitivt och överallt i denna värld men eftersom svarta har funnits i USA "since the beginning of time" och är en del av ursprungsbefolkningen så är det ju rätt självklart att vita och svarta amerikaner har ett annat förhållande till varandra. Svenskar som på allvar tror att vi har kommit lika långt som USA needs to wake the fuck up.

Och låt mig citera en del av det du sa :
    "Och neger är visst ett vanligt ord, betyder ju svart. Fast ords betydelser ändras ju, och nu later det ju fult och nedlatande."

DEN TYPISKA KOMMENTAREN FRÅN EN VIT.

Order N***r har aldrig varit ett neutralt ord för svarta människor. Slavägare i Spanien började använda ordet på svarta slavar som dom ansåg vara djur snarare än medmänniskor. Pga ordets ursprung har det alltid kopplats ihop med förtryck och rasism. Det faktum att vi svenskar använt detta ord och fortfarande tycker att det bara "betyder svart" är helt ointressant. Det var lika fult och nedlåtande för 60 år sedan, enda skillnaden är att vi kanske är lite mindre ignoranta idag och därför är ordet inte OK att använda.

• Cdot

Kom ihåg först och främst vilken historia svarta och vita har i USA, så anledningen till att det var ett problem för vissa svarta/vita par förr i tiden är inte så konstig. Enligt min erfarenhet är skillnaden att amerikaner är mer aggressiva än svenskar, dom säger mer vad dom tycker. Svenskar tycker mycket som dom inte vågar säga. Förövrigt beror det på var nånstans du är i USA. Jag har inte haft några problem alls när jag varit tillsammans med min kille...hade inte ens problem när bodde hos hans kusin i Harlem. Han säger dock att det skulle kunna hända att någon "make a comment"

Här i Sverige skulle jag aldrig säga dock att det är helt enkelt att ha en svart pojkvän. Min familj och släkt lägger definitivt vikt på att han är svart. Det är annorlunda i min hemstad att inte ha en svensk pojkvän och vi får alldeles för mycket uppmärksamhet när vi går utanför dörren vilket är väldigt tröttsamt enligt både han och mig.

• Cdot

Lallara, tack..det tycker inte jag! *hahaha* Eftersom jag oftast skriver om det jag känner passionerat för brukar jag inte lyckas fokusera på att låta klok

Och angående det du sa...det är precis vad jag också märkt.

• Cdot

"Hur kan man tycka att USA har kommit längre än oss angaende rasism!! Det kan väl inte vara pa allvar. Jag har aldrig bott där, men sa fel kan jag väl inte ha ända att det är mycket svart att bli accepterad om man är ett svart/vitt par i USA"

Jo, så fel kan du faktiskt ha.

Låt höra vad du har för kunskap kring ämnet som gör att du påstår att Sverige har kommit LÄNGRE än USA när det gäller rasism och förhållandet mellan svarta och vita.
    Min kunskap säger mig att ju mer erfarenhet människor har av varandra dessto mindre ignorans finns eftersom ignorans kommer från okunskap. Svarta och vita i USA kan inte göra nått annat än existera sida vid sida = dom har mycket mer erfarenhet av varandra.
    Vilket dom har haft i över 400 hundra år!!!

I Sverige har vi haft svarta personer i vårt land i mindre än vaddå...60 år?? I Sverige tycker svenskar att ordet "n***r" bara betyder svart!

Ursäkta men jag tänker inte ens diskutera saken vidare med dig. Det är slöseri med tid.

Fortsätt leva sida vid sida med din svarta/vita sydamerikan och lär era barn att n***r bara betyder svart. Do you.

• Cdot

Mirax, Är Beyonce´s mamma "latino"?
    Det hade jag ingen aning om, jag tog för givet att hon är svart.
    Har bara hört att hon benämts som svart, aldrig nått annat.

• Cdot

Mirax, hon är svart. OM hennes var latino så skulle det nämnas hela tiden att Beyonce är half latino.

• Cdot

Blomstrande, det var där jag skrev latino inom "...." till Mirax,
    för jag var ironisk. Om hon säger att Beyonce´s mamma är "latino" kan hon ju definitivt vara svart! latino säger ju inget om hurvida en person är vit eller svart...

• Cdot

Sweedie du har rätt...det enda som spelar roll är vad en person identifierar sig som. Jag har börjat fatta det

Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?