Inlägg från: lycklig skorpion |Visa alla inlägg
  • lycklig skorpion

Är det okej att säga mulatt?

Cdot: Det behöver ju inte betyda att vi är efter här. Ai bara använder ett uttryck som inte är/har varit populärt i USA eller ens existerar i den meningen som vi använder det. Mulatt alltsa. Dessutom sa har ju USA en hel befolkning som är afro-amerikaner. Det har vi ju inte i sverige. Jag för min del tycker mulatt är ett helt vanligt ord att använda pa nagon som är hälften vit och hälften svart. Om man nu känner att man maste använda ett ord. Och neger är visst ett vanligt ord, betyder ju svart. Fast ords betydelser ändras ju, och nu later det ju fult och nedlatande.
    Min make är sydamerikan och därför en blandning mellan vit, svart och indian. Jag själv ar vit. Vad kommer vart barn att kallas? Är mest nyfiken, känner inget behov av att kalla honom nagot speciellt.

• lycklig skorpion

Cdot: Hur kan man tycka att USA har kommit längre än oss angaende rasism!! Det kan väl inte vara pa allvar. Jag har aldrig bott där, men sa fel kan jag väl inte ha ända att det är mycket svart att bli accepterad om man är ett svart/vitt par i USA. Och det märks inte alls sa mycket i Sverige. Fast, det beror ju pa var man bor, bade här och i USA. Och jag känner faktiskt "mixade" par i Sverige dessutom är min man sydamerikan och det syns tydligt att han inte är "svensk".

Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?