oh en sak till Blomstrande...och detta är bara en fundering jag har..oavsett vad din åsikt är så respekterar jag den
Du tycker att det är fel att säga black is black, och det kan mycket väl vara men över till order "mulatt" som jag personligen tycker är väldigt intetsägande.
Anyway i Sverige älskar vi ju att använda detta ord (jag har oxå gjort det en hel del)
...men precis om du reagerade på att jag sa att mulatt = svart så kan det ju vara helt fel att kalla en svart "mulatt" OCH en svart
som blir kallad "mulatt" kan ta illa vid sig. Jag har sett det hända.
Om jag tex tar tre kvinnor som Halle Berry, Beyonce och Aaliyah...en är "mulatt" (men ser sig själv som svart) och
de andra två har både svart mor och far. Vad är skillnaden på dem? Om du ser det från synvinkeln " hur folk ser dem"
Jag är relativt säker på att vissa ser dem alla som svarta, och alla som älskar att använda ordet mulatt kanske ser dem alla som mulatter (dvs om dom bara skulle se en bild på dem...inte veta om deras bakgrund) för vad är det för skillnad på Halle och Beyonce??
Saken är den att många svenskar pratar om mulatter som den perfekta exotiska blandningen (har läst det flera gånger här på FL)
och att "mulatter" är såååå söta. Och om man säger det så måste man ju ha en mall på hur en mulatt ser ut, eller hur?
Detta är en annan anledning till varför jag inte gillar ordet mulatt och varför jag inte kommer att kalla mina barn det. Jag tycker det är
högst ignorant att det skulle vara nått super speciellt med att vara en blandning av svart och vit och jag vill inte att mina barn ska
växa upp med den uppfattning. Dom ska känna sig speciella men inte pga att dom är "mulatter"
Dom är inte mer eller mindre speciella än någon annan.
Över till frågan om Halle och Beyonce...jag tycker det är enklast att säga att dom är svarta, då blir det minst fel...för helt och hållet vita det är dom iallafall inte.
Och en annan fråga, har du vuxit upp i Sverige?