Inlägg från: systerduktig |Visa alla inlägg
  • systerduktig

Är det okej att säga mulatt?

Ordet mulatt kommer väl från orden mula och mulåsna? I alla fall har ordet en väldigt tydlig grund i rastänkande, att vita är en ras och svarta en annan, mulatter är rasblandningen mellan dem. Detta sätt att tänka har vi ju lämnat bakom oss, och de orden vi använder idag beskriver ju bara hudfärgen (förutom mulatt, då, som hänger kvar).
    Jag gillar inte alls ordet mulatt, men eftersom det används av både vita och svarta utan att verkar det inte som att (tillräckligt?) många tar illa upp. Jag vill gärna hitta ett annat, mer neutralt eller beskrivande ord. Som det är nu försöker jag oftast bara säga att min sons pappa är från Uganda och jag från Sverige, eller att han är svart och jag vit, om jag måste sätta ord på det. Begreppen halv- tycker jag inte heller om, min son är faktiskt hel!

Men vad ska man säga då?

• systerduktig

...intressant att vissa blir arga över att det inte längre kan anses helt politiskt korrekt att säga mulatt. Lite "åh nu blev det så jobbigt" och lite ilska.
    Undrar vad denna ilska beror på?

• systerduktig

Strax innan den här tråden startade hade jag och en kompis ett liknande samtal... vad ska vi kalla våra barn? Hon är somalier och hennes barns pappa är svensk. Jag tog upp att jag tycker det känns fel att säga halvsvensk, och det var något hon började tänka på. När hennes femåring senare frågade lite om sit ursprung valde hon att säga att han är helsvensk och helsomalier, istället för halv. Han frågade: "Va? Är jag också hel?" och när hon svarade ja hoppade han upp och tjöt "Jippi, jag är hel!"
    Det kanske låter överdrivet, men det är sant.

• systerduktig

Ja, mycket bra och tänkvärt inlägg, Sweedie!

• systerduktig

FransiAliyah06, har du kännt problem med ordet halv?
    Min kompis son (vars föräldrar är från Somalia och Sverige) har fått höra att han är halvsvensk och halvsomalier i hela sitt femåriga liv, men efter en diskussion mellan hans mamma och mig provade hon att säga helsvensk och helsomalier - och han jublade! "Hurra, jag är också hel!!"

• systerduktig

Ja, jag har alltid stört mig på referenser till Afrika - som om det vore ett land med ett språk, en huvudstad och ett folk!!
    Det är drygt femtio olika länder, och ett sånt litet plutt-land som Uganda har minst 14 olika stammar med olika språk!

Undrar över att du använder ordet ras, FransiAliyah06... Tänker du på oss människor som av olika raser? Jag har aldrig sett det så, tycker vi är en enda ras, men vill gärna höra hur du tänker?

• systerduktig

På vilket sätt menar du att det är ett faktum att det finns olika raser av människor? Enligt den forskning jag har hört är det fortfarande oklart, vissa forskare anser vi kan delas i olika raser, vissa anser att det inte går.

• systerduktig

Men man ska fortfarande kryssa i vilken "ras" men tillhör?? Eller är det "etnicitet"? I vilka samanhang måste man kryssa i sånna här saker?
    Jag är rätt glad att jag sluppit kryssa i sånt, det räcker med ett kryss för "kvinna" och ev. vilka modersmål jag har, om det är relevant...

• systerduktig

FransiAliyah06, på vilket sätt är detta det värsta "och värst folk som inte inser att världen är inklusive Sverige baserat på ras & etnicitets betäckningar på ett eller annat sätt", när du senare säger "Frågan är väl inte egentligen vilket ord man använder sig av utan att behöver man ett ord att använda över huvud taget? Kan man inte hellre bara acceptera folk invid för individ utan att behöva fack fördela in i kategorier" ?

Jag menar inte att ifrågasätta dig, jag vill bara förstå vad du menar och jag får inte riktigt ihop det här. Men jag håller helt med dig om att "love is the answer"! ("Love is the Way" /Sizzla)

• systerduktig

FransiAliyah06, ja nu tror jag att jag förstår hur du menar,och jag håller med. Inte ignorera att problemet finns, men motverka det!

MammasGos, känns det väldigt jobbigt för dig?

Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?