Är det okej att säga mulatt?
Till C dot.
Och vem är du att ha en så uppläxande attityd? Vad har du själv för erfarenhet av USA? Jag tycker det låter som om du drar alla amerikaner från USA över en kam, eller .... ?
Marie
Till C dot.
Och vem är du att ha en så uppläxande attityd? Vad har du själv för erfarenhet av USA? Jag tycker det låter som om du drar alla amerikaner från USA över en kam, eller .... ?
Marie
Oh, vad bra du skrev där syster duktig. Det var väl en träffsäker beskrivning.
Jag kom att tänka på nåt jag hörde när jag var i sydafrika. Där sa en kvinna att det var så jobbigt när folk "mixade" sig för då vet man ju inte vilken ras det blir. Hur ska man då fylla i ansökningshandlingar till skolan etc. I många länder används fortfarande rasbeteckningen men det är något som vi svenskar står helt främmande inför. Själv tror jag att det är en gammal kvarleva från apartheidtiden. Där sitter det fortfarande så djupt rotat i folks medvetande. Men i Sverige tror jag inte folk förstår vad man pratar om. Själv tycker jag det är helt förkastligt.
Systerduktig- det där med hel är något jag ska ta till mig och komma ihåg när min son frågar. Han är hel svensk,zimbabwier,grek.
Jovisst det gör det. Men för vissa blir det jobbigt i alla fall, särskilt när det blir många olika nationalitetr inblandade. Och ärligt talat tror jag att de använder det som en ursäkt för de inte gillar att vita blandar sig.
Blomstrande - tack. och Lycka till !!!!!!!!!
Tack för era inlägg, mycket bra.
FransiAliyah06 - Det var så jag menade, att svenskar är så okunniga, (inte att de står över det).
anna zawadi - mycket tänkvärt inlägg.
I en del kulturer är mulatter inte accepterade. De känner sig påhoppade både från vita och svarta. De har inte sina rötter någostans och blir ofta negativt behandlade och får höra negativa kommentarer. För dem finns det inget positivt i att bli kallad varken mulatt eller neger hur fint ni än tycker att det låter. Men som sagt , det är inte alla som kommer från en sådan plats. Här inne märker vi ju att det finns många olika åsikter. Min man däremot blir väldigt kränkt. Många svenskar fattar inte det för de har ingen aning om vilka erfarenheter han bär med sig.