Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Är det okej att säga mulatt?

Marina81: halvvita/halvasiatiska barn har ett namn: hapa. Sök på Google för mer info

Cdot: mulatter får inte mer av den svarta föräldern än den vita, man är alltid 50% av den respektive förälder oavsett fysiskt utseende... Den svarta genen är inte heller mer dominant, det är ett förlegat tänkesätt. Det beror helt på vad föräldrarna har för utseende och bakgrund. Många svarta amerikaner är i sig blandade med vita (i genomsnitt ca 14-15%) vilket gör att många, många blandrasbarn ser helt vita ut. Anledningen till att dessa inte märks är helt enkelt för att folk inte "vet" att de är mulatter. Tänk på Mariah Carey, Jennifer Beals, Quincy Jones' döttrar mfl.

Tack vare rasblandningen i USA så har det fysiska utseendet inte jättemycket med den faktiska bakgrunden att göra. Någon kan se helt afrikansk ut, men de facto ha en stor procent europeiskt blod och vice versa. Tänk på alla svarta familjer du känner som har många barn av olika färger, men samma föräldrar. De har ju inte olika gener bara för att de är olika färg?

Dessutom ÄR det inte Black is Black. Den mentaliteten är en rest av den amerikanska One Drop Rule som innebär att slavägarna kunde skaffa barn med sina slavar och ändå tvinga dem att arbeta gratis - dvs det var en ökning av sina ekonomiska tillgångar att skaffa mulattbarn... Det har ingenting med biologi att göra.Det är som du ju sa upp till varje människa att definiera sig själv.

Självklart döms man mycket efter utseendet, men det säger inte alltid någonting om en persons DNA.
    Dessutom är det så typiskt att just människor med afrikansk bakgrund råkar ut för detta, ingen skulle komma på idén att kalla någon som är 1/4 kines för kines (eftersom det inte syns på utsidan), men enligt många amerikaner är någon som är 1/4 eller till och med 1/8 svart African American. Detta är ett direkt arv från slaverieran och den hierarkin som säger att afrikaner står längst ner och alla som är "smittade" av det svarta blodet är svarta.

Sorry, det här blev långt och det är inte bara riktat till dig Cdot och absolut inte illa ment, men eftersom jag själv är mulatt så har jag väldigt starka känslor kring detta!

• Mrs Moneybags

Förresten tycker jag inte det är något fel med ordet mulatt
    Självklart är ordets ursrpung inte så kul, men det är nog ytterst få som förknippar mig med en mula.

• Mrs Moneybags

Ok, bara lite fakta...från en mulatt som inte direkt har något emot det ordet.

Beyoncés mamma är inte latino, hon är Creole, vilket är en benämning på de blandade människorna av franskt och afrikanskt ursprung som bodde i södra USA och hade sin egen samhällsklass mittemellan svarta och vita. De ses i dagens USA som svarta, även om de själva är väldigt stolta över sitt annorlunda och intressanta ursprung. Det finns många böcker om dem, t ex den fantastiska romanen Cane River av Lalita Tademy. De kunde se alltifrån helt vita ut till bruna. Deras döttrar "såldes" till rika franska plantageägare som livslånga älskarinnor/mätresser och fick egna hus etc och deras barn fick åka till Paris för att gå i skolan mm.

Latino är för övrigt ingen ras, det finns kritvita och kolsvarta latinos. Det är namnet på den kultur som finns i det spansktalande Syd- och Mellanamerika...

• Mrs Moneybags

Kedu - alla mulatter är inte bruna
    Man kan vara alltifrån kritvit till mörkare brun.
    Namnen på mammas och pappas färg är väl vit och svart?

• Mrs Moneybags

Men sommarmamma - jag trodde att det fanns en beteckning för mixade både i Sydafrika ("coloured") och USA ("other").
    Vilken söt liten kille du har förresten

• Mrs Moneybags

Det är i alla fall skönt att vi slipper fylla i "ras" eller etnicitet här i Sverige! Räcker väl med att de har passfotot hos polisen.
    Vet inte riktigt vad jag skulle fylla i i såna fall...har rötter i så många olika länder!

Och för de som är adopterade, skulle de fylla i sin biologiska bakgrund eller är de samma som sina adoptivföräldrar? Och om man faktiskt då inte VET vad man är...puh!

Det är ju så motsägelsefullt i USA också där hispanic är en ruta och svarta har en annan ruta - det finns ju massor av hispanics som är svarta och så vidare.

Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?