njaaa... vad jag vet sa e beyonces mamma fran sodern. med creole heritage (alltsa svart/fransk). men egentligen spelar det ingen roll da beyonce sjalv ser sig som svart. jag tycker att en ratt bra mattstock pa vad man ska "kalla" folk e att ga efter vad dom sjalva kanner sig som! om halle berry identifierar sig som svart sa e hon! mariah carey daremot foredrar att kalla sig biracial! och da e hon det! ett som e sakert e att om de hade kallat sig for vita... sa hade INGA sett dem sim vita. vare sig vita eller svarta manniskor. det e dar skillanden ligger big moma! jag haller med om att dina barn borde kunna fa identifiera sig lika mkt med bada sidor! egentligen e det en barns ratt! att fa tillgang till HELA sin bakgrund. jag haller med om att the one drop rule var hemsk och rasistisk (tom kapitalistisk. den uppkom ju for att man ville kunna halla sa manga manniskor i forslavade som mojligt! billigare an att kopa nya "hel svarta" manniskor. man bara sag till att flera kunde kategoriseras som slavar!). de vanner jag beskrev i mitt forra inlagg e faktiskt svenskar som har en vit och en svart forlader.
om man nu har en blandad bakgrund. tex en foralder fran "grupp A" och en fran "grupp B". man blir uppfostrad att man e lika mkt "a" som "b"/ man e helt enkelt "a/b" (satter bokstaverna inom situationstecken for att det egentligen e absurt att ha dessa grupperingar som vi har ar 2000). lat nu saga att nar du vaxer upp sa marker du snart att nar du umgas med manniskor i "grupp a" sa ser endel dig inte alls som en av dem! pa dagis sa fragar de andra barnen varfor din hy har den fargnyans den har. endel liknar den vid avforing! barnen menar inget illa. men nar det e dax att leka tex. prinsessa sa far du inte vara prinsessa. for du "ser inte ut som en prinsessa" sager de andra barnen. du blir istallet tilldelad rollen som troll! de flesta sma flickor vill faktiskt inte vara trollet! (inte for sa lange sedan ringde en kompis och var helt bestort. hon behovde hitta en bild pa en brun prinsessa. hennes dotter kom hem och grat och sa att det inte fanns bruna prinsessor. hon tom sa att ar man brun kan man inte bli prinsessa! sant skar i en. tyvarr kunde jag inte hitta en bild pa en brun prinsessa. inte en enda! daremot en bild pa ngn svart miss usa fick duga. vacker kvinna, vacker klanning, tiara etc). faktiskt borjade det innan dagis! nar du lag i vagnen och din ena forlader, "forlader a" e ute med dig i vagnen sa fragar folk alltid nar de tittat ner i vagnen vart den andre forladern kommer ifran! eller sa sager de "ahhhh, har du fatt en liten "a/b:is". dooooom blir sotast!" du marker snart att barnen i barnbockerna aldrig ser ut som dig. inga super heros i serietidningarna du laser heller! nar du blir aldre sa marker du att manga av killarna fran "grupp a" inte blir attraherade av sanna som ser ut som dig. andra killar daremot kan komma och klacka ur sig saker som "jag har aldrig testat en "san som dig" i sangen". du marker att de blir tanda av tanken pa att ha sex med dig pga av dina fysiska drag! e du kille kanske du marker att tjejer blir intresserade av att ga hem med dig for att de tror att du har en fysisk attribut som skall vara storre en genomsnittet! folk fran "grupp a" tar sig friheten att komma och klamma pa ditt har och endel i all valmening sager att ditt har e sa "haaarligt" eller tycker att det e "stort och krulligt". men du e van... for under tonaren sa garvade manga och jamforde det med svinto! otroligt ofta... ja nastan alltid fragar dig folk "vart du kommer ifran"!? du har inte varit i ngt annat land an det du i fodd i! din mamma e ju fran land a!
jamfor nu detta med nar du umgas med folk fran "grupp b". inga kommer fram och glor i vagnen och fragar vart den andre foraldern kommer ifran! antingen bryr de sig ej... eller sa e det uppenbart att du har en foralder fran "grupp a". men ingen bryr sig om det och kucklar om att sanna barn som dig blir sotare an andra ungar. dar e det inga barn som fragar varfor din hy har en viss ton! du far vara den vackraste prinsessan som finns nar ni leker. killarna fran "grupp b" har andra beauty ideals. de finner dig attraktiv. det e ingen som kommer fram full pa krogen och mumlar att han vill "testa en san som dig"! inga fragar vart du kommer ifran. inga kommer och tar pa ditt har. inga liknar det med svinto! tvartom sa vet dom vart du kan finna produkter som passar just ditt har! inga kallar dig for nedvarderande namn. trots att du generellt e lite ljusare an de flesta sa kanner du att du e accepterad (ja, du kan tom. vara jatte mkt ljusare). du blir oftast sedd som vem som helst ur "grupp b".
det e darfor inte sa konstigt att man efter att ha markt skillnaden i bemotandet fran de 2 olika grupperna kanner att det e lattare att identifiera sig mer med den ena sidan!