Inlägg från: FransiAliyah06 |Visa alla inlägg
  • FransiAliyah06

Är det okej att säga mulatt?

kedu: mulattär inte en färg beteckning utan ras beteckning precis som orden, asiat, neger, aboriginee, creole, mfl.

Tycker att rasbeteckningar bara är relevanta i sammanhang där rasen studeras för tex sjukdom benägenhet eller liknande. Hudfärg och hårfärg tycker jag är bättre när man beskriver folks utseende men tycker förståss att man hellre ska beskriv folk för vad de utrycker eller vart de kommer ifrån och då menar jag vart de själva anser sig ha starkast band till.

Om nån frågar kalllar jag mig själv för det mesta för 'halv amerikan halv svensk' eftersom min pappa är amerikan och min mamma är svensk. Annars talar jag om mig själv som 'jag' eller 'mig'. Vilken ras jag tillhör!? Jodu den som de visste, min pappa har cheroke och sioux, irländskt och afrikanskt blod från sina föräldrar och mamma har syd och nord svenskt - min hudfärg är vad folk skulle kalla mulatt eller mixed, men mitt utseende 'Latino', mitt sätt är för det mesta svenskt men i USA skulle jag klassifiseras som Svart och i sverige frågar man vart ifrån i Afrika min pappa är URSPRUNGLIGEN!!!
    Min dotter ja...hon är så klart vackrast i världen tycker jag och det är så jag beskriver henne om nån frågar!!

Vad tycker ni....?

• FransiAliyah06

kedu: i så fall håller vi ju med varandra, vilket jag hoppas mitt inlägg förtydligar

• FransiAliyah06

systerduktig - jag har inga problem med att säga halv eller delvis men håller med om att de oxå låter lite tråkigt bättre kanska att säga 'svensk OCH' istället för halv. Annars funkar ju "min/hennes/hans mamma/pappa är ifrån xxxx" det har jag använt mycket när folk frågar "vad jag är" - fast vilket svaret iof till det borde vara människa!

• FransiAliyah06

Jenna82:

Om det vill kalla sig själva mulatter så är det ju inget fel att göra så men tro inte därför att all andra med samma hudfärg vill bli kallade/klassade likadant. Förresten bara för att pappan är afrikan och mamman svensk betyder inte det att barnen är 'mulatter' det finns ju faktiskt Afrikaner av alla sorters hudfärger och nu mera oxå Svenskar i alla färger.

P.S Afrikan i sig betyder ju inte heller nå't. Afrika är ju en kontinent inte ett land. Massor med olika språk, rasblandingar, kulturer, maträtter, klimat mm. Tycker det är dax att inse att Afrikan inte är en speciellt beskrivande betäckning av en person precis som Europe, Asiat eller Amerikan inte beskriver särskilt mycket annat än att personen i fråga kommer från denna kontinent. Något att tänka på kanske?

• FransiAliyah06

Undrar över att du använder ordet ras, FransiAliyah06... Tänker du på oss människor som av olika raser? Jag har aldrig sett det så, tycker vi är en enda ras, men vill gärna höra hur du tänker?

---systerduktig - jag anser att människor är människor men att det finns olika raser är ett faktum, men om det är betydelsefullt annat än i medicinskt sammanhang är ju en helt annan fråga

• FransiAliyah06

I London är det likadant man får fylla i vilken etnicitet man tillhör när man ansöker om jobb, skriver in sig hos doktorn mm. Hos doktorn är det faktiskt viktigt att de vet vart man kommer ifrån och vilken etnicitet man har p.ga av att olika etniciteter 'are more prone to' ha olika sjukdomar. T.ex Afro-Caribean har större risk för anemi etc. I jobb situationer skrev jag alltid 'other' och beskrev mig som African-NativeAmerican - Irish - European så kunde de ju kategorisera de bäst de ville

Sommarmamma skrev
    "I många länder används fortfarande rasbeteckningen men det är något som vi svenskar står helt främmande inför. Själv tror jag att det är en gammal kvarleva från apartheidtiden. Där sitter det fortfarande så djupt rotat i folks medvetande. Men i Sverige tror jag inte folk förstår vad man pratar om."

Sommarmamma: tror att du lever i en annan värld än de flesta människor. Själv klart att Svenskar vet precis vad som pratas om när det kommer till rasbeteckningar. Men till skillnad från 'många länder' så förstår vi inte att det finns massor av substationer innom ras/etnicitet. Här tror man fortfarande att alla med färg är ifrån eller identifierar sig med Afrika. Att alla Colombianska och Thai barn behövs adopteras eller faddras och att det är ovanlig att folk från dessa länder har utbildning eller t.o.m en bättre utbildning än oss.

Bara det senaste 6 månader har jag hunnit höra kommentarer som ' Men var är du från egentligen?/ Nej med du är väl inte Svensk?/ Jaha men var får du din mörka färg från då / Visst e hon söt men pappan måste väl vara mörkare än dig? 'Jag önskar att jag var Afrikan för jag vill oxå vara brun och ha krulligt hår', 'Jag känner en Afrikan och HAN har faktiskt en bra utbilding? - 'Det finns en annan förälder som är som dig här' - 'Du är här ifrån jaha men var kommer du ifån från början?

Jag har hunnit se - Folk som stirrar, viskar bakom ryggen på en, folk som undviker en på gatorna och i affärena, folk som hellre står än sätter sig brevid på tåget, folk som chockas när man pratar Svenska och värst folk som inte inser att världen är inklusive Sverige baserat på ras & etnicitets betäckningar på ett eller annat sätt.

Det viktiga är att inse att Svensk inte betydder bättre än alla andra eller Afrikan inte betyder Svart, Sydamerikan inte betyder hemlös och Thai inte betyder adopterad och mixad/mulatt/brun inte betyder gullig bebis!!!
    Tänk den dag då vi i Europa kan göra som de i Latinamerika där som anna zawadi skrev:Där är det inget konstigt att säga att någon är mulatt, svart, mestis eller whatever det finns en jä-la massa blandningar där. I Colombia ex är det mer vanligt att beskriva en persons hudfärg med en referens till ex. kanel, kaffe, vete etc
    tjing för kanelen säger jag!!

• FransiAliyah06

ville bara tillägga att:

Frågan är väl inte egentligen vilket ord man använder sig av utan att behöver man ett ord att använda över huvud taget? Kan man inte hellre bara acceptera folk invid för individ utan att behöva fack fördela in i kategorier. Men om man nu måste kategorisera och använda sig av färg/ras/etnicitets beskrivningar så låt det vara utav kärlet man gör så och i sånnt fall använd det ordet du känner mest kärleksfullt för. Känns ingen kärlek använd inte ordet! Om vi alla tänkte så tror jag inte att vi skulle ha några som helst problem och den här tråden skulle inte ens behöva uppstå.

Love is the answer to all our questions!!!!

• FransiAliyah06

systerduktig . jag menar att ignorans är värst. Bara för att man sätter 'blinders' för ögonen betyder inte de att problemet inte finns. Man måste acceptera problemet innna man kan ta i tu och lösa det.

....men utöver det tycker jag det är synd att det existerar ett problem som detta över huvud taget.

Jag hoppas att det klarställer vad jag menade.

Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?