• sarah

Hjälp mig välja kök

Alltså Åhwww *suck och stön*
    Jag har jordens ilands problem!!!
    Vi har fått nycklarna till nya huset och är i fullfärd med att riva köket.
    Men jag velar fortfarande över vad vi ska ha för luckor!!
    Först var jag hundra på IKEAS vita "Lidingö" men så blev jag tveksam.
    De är fina och så, men kommer jag tröttna? Vill ja ha något lite trendigare?
    Men jag vill ju att det inte ska kännas omodernt om ett par år och vitt känns säkert... Men jag vill även att det ska kännas mysigt och hemtrevligt, inte bara modernt, men joooo det måste ju vara modernt också annars kommer jag ångra mig...
    Högblankt i rött, svart, orange går bort TOTALT, inte min stil.... mörkt trä typ valnöt vill min man inte ha.. Ek gillar jag men det är på väg ut och jag kommer förmodligen spy på ek om ett år...
    Har varit lite inne på vita släta luckor med ek bänkskiva samt ek rammar runt om, men vart hittar man det? Vill helst inte lägga multum på luckorna då vi ska renovera hela huset också... Ikeas kändes lagom...

HJÄLP MIG!!!

* * * Mamma till Mathilda född 04.03.23 och Emma född 06.03.25* * *
  • Svar på tråden Hjälp mig välja kök
  • Miss Lau

Vi har Ädel vit från Ikea. Snyggt och enkelt tycker jag.

• sarah

kan tillägga att vi förmodligen kommer ha vita väggar i köket och en fondtapet

• Måledal

Men det går ju faktiskt att välja nåt modernare nu...och sen lackera om dom om man tröttnar... Själv lackerar jag om mina köksluckor ca 1 gång i halvåret... blir skit bra!!!

• anna68

Tror att du gör rätt som väljer vitt. Ek är, som du säger, på väg ut...däremot tror jag att du kan välja oljad ek på bänkskivorna till ditt vita kök. Såg i en annan tråd att du funderar på glas istället för kakel - supersnyggt! Jag hade valt en ljust grå nyans att ha bakom glaset om du väljer vita luckor och oljad ek på skivorna. Ek och grått är väldigt snyggt ihop. Ett annat alternativ som också är väldigt snyggt ihop med ek är ljust olivgrönt. Ska du välja trendiga luckor ska du absolut välja vita högblanka. IKEA har haft det ett tag, nu börjar övriga köksföretag följa efter...Lycka till!

• sarah
    Måledal skrev 2006-09-16 21:45:56 följande:
    Men det går ju faktiskt att välja nåt modernare nu...och sen lackera om dom om man tröttnar... Själv lackerar jag om mina köksluckor ca 1 gång i halvåret... blir skit bra!!!
    Jo visserligen, men jag tror inte vi kommer orka hålla på... dessutom vad är modernt om man inte vill ha högblankt i någon extrem färg????
  • sarah

Men Ikeas Lidingö... alltså jag tycker de är lite fina...tror jag... har ni sett dem?
    Lite vita med såna där "spegelgrejer" eller... är det trist???? hmmm... och så någon vitrin lucka...eller...
    ibland väljer jag saker som jag tyckt är sååå fina ett tag, sen när jag väl valt dem för att jag alltid velat ha dem...så kommer jag på att men hallå.... jag tycker inte alls det här är fint längre....
    Tror det kanske är så med Lidingöluckorna... har alltid velat ha såna... men jag kanske inte vill de längre utan bara tror det... svemmel svammel... ni hör jag behöver AKUT hjälp och tiden rinner bokstavligen i väg!!!!!

• sarah
    Pokergirl skrev 2006-09-16 21:57:47 följande:
    Jag tycker ikeas mörkbruna kök, typ som en franskinspirerat kök är superfint. Men det beror ju på hur stort kök du ska ha, är det för litet så funkar det inte med ett sådant kök men har du mkt ytor så satsa på lite färg.www.familjeliv.se/krypin/pokergirl/gallery/ph...
    Jag tycker också det är jätte fint men min man tycker inte om så mörka kök och jag är lite rädd att även jag kommer tröttna om ett par år..
  • Måledal

Men det är inte så krångligt att lackera om dom...bara att lämna in...tar ca ett dygn bara.
    Kan ju bli att man tröttnar vilken färg man än väljer så då är det ett bra alternativ... men sen är jag extrem när det gäller att renovera och så ofta...hihi... ska riva hela huset nu t.o.m och bygga helt nytt.

Du KAN ju välja typ träluckor nu och sen lackera dom typ vita när du tröttnat... bara ett förslag!
    Lycka till!!!

• sarah

mer...?

• Pokergirl

Det finns ju andra budgetkök än ikea, kolla runt lite! Epoq har ganska snygga luckor!

Vill du ha trä eller lackat? Björk är ju fint i rätt sorts kök.

Svar på tråden Hjälp mig välja kök