• Anonym

Finns det ngt receptfria tab. att köpa mot nedstämdhet?

Hej!

vill inte gå till ngn läkare så därför undrar jag om det Finns ngt receptfria tab. att köpa mot nedstämdhet?

• Svar på tråden Finns det ngt receptfria tab. att köpa mot nedstämdhet?
  • Anonym (japp)

Prova rosenrot! Det sägs hjälpa mot lättare nedstämdhet och är uppiggande..

• soraya

Och johannesört är ett annat klassisk medel mot nedstämdhet.

Tänk bara på att det kan slå ut effekten av p-piller.

• Anonym (mamma)

Movina johannesört från hälsokosten eller apoteket är bland de bästa receptfria du kan köpa mot depression. I andra länder, bl a Tyskland och Frankrike skriver läkarna ut johannesört till ca 60% och kemiska medel till ca 40% men i Sverige är vi så konservativa och har så stor tro på läkemedelsföretagen så här får läkarna inte ens rek johannesört vilket oftast hjälper lika bra men har mycket färre biverkningar.

• Anonym

och johannseört hittar man hos hälsokosten! Måste man fråga efetr den eller hur ser den ut?

• Anonym

Ngn som kan svara??

• delilah77

Det finns johannesört som kan hjälpa vid lätt nedstämdhet. Dock tycker jag inte du ska vara rädd att ta kontakt med läkare för att få hjälp. I dagens samhälle är epression och ångest folksjukdomar och INGET att skämmas över.

• palmblad

Naturläkemedel hjälper inte om man mår riktigt dåligt. Läkarna är i regel jättesmidiga med sånt här, så du har allt att vinna.

• Wawa

Anledningen till att läkarna inte väljer att skriva ut johannesört är för att det inte bör tas samtidigt som andra läkemedel. Men om du inte tar något annat så kan det ha bra effekt vid lindrig depression.

• Anonym (Leja)

Movina är starkaste johannesörten! Jag gick under min läkare då (2003), och hon erkände att det är extremt bra och att man kan ta LÅNGT mkt mer än vad som står på paketet. Jag tog upp till 9-12 tabletter om dan, om jag minns rätt. I Tyskland behandlar läkare MKT mer med johannesört, men i sverige håller vi oss mer till skolmedicin.

Däremot hjälpte inte detta tillräckligt, och jag gick ner mig ännu mer när hösten kom. Så det var Seroxaten som till sist räddade mitt liv. Men för en del är det tvärtom, att j-ört funkar bättre!

Men ha kontakt med en läkare om du tänkt ta mer än vad som står.

Citronmelliss-té är grynt lugnande och sövande!!

• Anonym

tack så jätte mycket för alla svar!!

• Dollars matte

Mår du bara "lite-lagom-allmänt-deppigt" är mina tips dessa:

* Gå ut och rör på dig! Frisk luft och framför allt dagsljus påverkar serotoninet (brist på detta ger depp), motion frigör endorfiner = kroppens egna "lyckoämne".

* Ät ordentligt! Dåliga matvanor gör både kroppen och hjärnan trött. Ta gärna vitamintillskott också.

* Sysselsätt dig! Gör något du tycker är kul. Sitt inte bara hemma och grubbla för det spär bara på dåligmåendet ännu mera. Umgås med vänner! Människan behöver generellt social kontakt och intellektuell stimulans. Tillåt dig att ha roligt!

Men om din nedstämdhet beror på något som har hänt behöver du kanske hjälp att bearbeta det... Då hjälper inga mediciner i hela världen, varken traditionella läkemedel eller naturmedel. I så fall bör du söka dig till sjukvården och prata med någon om det. Har du svårt för att prata finns det flera forum på Internet för människor i samma sits (även specialinriktningar, beroende på vad som har hänt) där du kan skriva av dig istället, till att börja med.

Och det viktigaste: Gå inte för länge och må dåligt! Mår du inte bättre inom ett par månader måste du söka hjälp! Ju längre tid det går, desto svårare är det att ta sig upp igen. Tro mig...

• Anonym

Jag har använt Movina och tycker det är jättebra! Tog 2-5 tbl per dag och efter ca 2 veckor kände jag att humöret började vända. Hade en jobbig period med mycket stress och sjuk pappa.

Testa! Kostar 179 kr för 60 tbl. om jag inte minns fel. På Apoteket!

• cegermyran

Prova rosenrot detta har hjälp mig när jag har haft nattsvarta tankar.

• bitsy

Gå till en läkare!! Depression och ångest är vardagsmat för alla som jobbar på en vårdcentral. Då får du dina värden uppkollade (ibland kan nedstämdhet bero på sköldkörtelhormonbrist, järnbrist, högt blodsocker etc) och behöver du får du naturligtvis bra receptbelagd medicin.

Svar på tråden Finns det ngt receptfria tab. att köpa mot nedstämdhet?