• Linan78

Hård i magen. Vad äta/inte äta?

Min 6-månaders är så hård i magen och har jätteont när han ska bajsa. Jag vet att man kan ge katrinplommonpuré, men har även hört att päronpuré är bra. Stämmer det? Är det något man ska undvika att ge honom? Funderar även på gröt- och vällingsorter, är det någon sort som är extra bra mot hård mage, eller kanske någon man ska undvika? Vill ju inte göra det värre för den lille... Tacksam för råd.

• Svar på tråden Hård i magen. Vad äta/inte äta?
  • Kalina

Päronpure funkar lika bra som plommon tycker jag så det kan du ge.
    Banan och blåbär är stoppande, undvik det.

• kattsan

Messmör är bra mot hård mage men därimot vet jag inte om man kan ge det till så små barn. Lycka till!

• M o M

Sempers milda fullkornsvälling är ju mer fiberrik. Den är dock från 8 mån. Kanske du kan blanda den med vanlig mild välling (från 6 månader) för att göra en mer skonsam övergång till den grövre vällingen.

Jag gav min dotter välling redan från 4 månader fastän rekommendationen är 6 månader, och det gick bra. Om en vecka är hon 6 månader och då skall vi successivt testa den milda fullkornsvällingen.

Det bästa tycker jag är att höra med BVC dock, de vet ju bäst.

Risvälling och risgröt är dock förstoppande!

• Linan78

Okej, tack. Kanske ska prova det. Vi har hittills varierat mellan majsvälling och mild välling för att inte "glutenchocken" skulle bli för stor. Majsvällingen är ju för känsliga magar, men man undrar ju vad det egentligen innebär.

• K78

Min dotter var oxå jättehård i magen o då testade vi majsvälling, just för att det stod att det var för känsliga magar. Men på Bvc sa dom till mig att det var stoppande, att jag skulle prova havrevälling istället. Det kanske kan vara något?
    När hon var riktigt hård i magen fick vi ge henne Duphalac (finns på Apoteket). Det är laktulos som hjälper till att "smörja" och utvidga tarmarna.
    Som någon skrev, du kanske ska testa att blanda havre o fullkornsvälling? Fullkornsvällingen har verkligen satt fart på Stellas mage.
    Lycka till

• FiaiMalmö

Har också hört att laktulos är jättebra mot hårda magar. Det blir lätt en "propp" som måste ut innan resten kan komma. Laktulos innehåller druvsocker som tydligen mjukar upp bajset så att "proppen" kan lossna. Har en kompis vars 6-månaders hade samma problem. Hon gav henne 3 ml laktulos (men ring BVC och fråga i säkerhets skull) och så släppte det!

Efter det är det nog bra att undvika majs ett tag. Och se till att ge vatten till maten. Det är råd jag har fått.
    Lycka till!

• sleeping sun

När min son var yngre så fick jag ge honom Lactulos och det är bra men det kan upplevas som att det bubblar i magen och kan vara lite obehagligt så testa med katrinplommon och päronpuré först. Lactulos får man ge 5ml av om dagen.

• Medde

Ida va hård i magen förut och NU har jag kommit på att det troligen var majsgrötens fel! Majs är stoppande, välling och gröt...

// Medde

• jummie

stoppande:

gula bananer
    blåbärspuré
    masvälling/gröt
    risbaserad välling
    morotspuré

lösande:

bruna bananer
    kiwi
    päronpuré
    katrinplommonpuré
    fullkornsvälling (dock kan det ge magont till en mage som ej fått det tidigare)

MER vätska!! Får de för lite vätska proppar de igen på nolltid när de äter vanlig mat!

Lycka Till

• tessan27

Maja har också haft problem med hård mage. Vi kan inte ge henne banan tex inte ens lite. Som Medde säger så är Majs stoppande, majs i maten, välling och gröt.
    Vi gav Maja lactulos tidigare och det fungerade jättebra.

• Linan78

Tack så mycket för alla råd! Jättebra att veta det där om majs, för det har han fått rätt mycket av så det ska jag genast sluta med. Jag ska ändå ringa BVC imorgon så då ska jag fråga om Lactulos.

• Smulan3

Katrinplommon pure lovar jag gör susen
    Men stanna gärna hemma första dagen
    Det är ganska dramatiskt i blöjan

• MaryJane

Vad ska man göra när varken katrinplommon, päron eller lactulos hjälper?? Min lilla tjej får allt det där och inget som är "hårdande" Men hon är ändå så hård i magen att hon inte får ut bajset själv, jag måste trycka på hennes mage med hennes ben...

• Pysseltjejen

Hej!

vi har haft samma beskymmer. Se till att han får ordentligt med vätska i sig!

Sen ett annat tips som hjälper tillfälligt, när man vill sätta fart (fort) på den förstoppade magen.
    Ta tempen, dvs sätt en termometer i rumpan, då kommer han garanterat att bajsa.
    Fick tipset av en sjuksköterska på neonatal.

Fungera ALLTID för oss, men som sagt, det löser ju bara problemet för tillfället, tex när man ser att han har ont och man gärna vill underlätta att få ut bajset. sen måste man ju kolla om man ger mat som är stoppande eller kanske inte tillräckligt med vätska!

Lycka till!

• Pysseltjejen

- mat som INTE är stoppande - ska det ju vara!!! Suck...trött

• sleeping sun

Håller med pysseltjejen. Stimulera genom att ta tempen. Det funkar alltid här hemma. Prata annars med BVC så får dom ju utreda vad det kan vara för fel.

• Tarkan

min kille har också varit mycket hård i magen de här dagarna. ja har provat med katrinplommon, de hjälpte lite, men ja testade även nåt annat. ja doppade en tops i lite vanlig majolja o förde de i stjärten på honom. han bajsade nästan direkt. så de kanske även är en bra ide.

Svar på tråden Hård i magen. Vad äta/inte äta?