• Savannah

Nyckelben.. .. *skäms*

Hej där... det va längesen jag va in här men nu blev det dags igen.. FY vad jag mår dåligt!

För ca 5 dagar sedan Föll vår dotter 1.9 år från en lekställning i parken, det var bara ca 30 cm men oj va ledsen hon blev. Hon är inte den sorten som bölar och är ledsen för att ha gjort sig illa och som vanligt blev hon lugn snabbt igen.

Jag klämde och kände men inga märken, bulor eller smärta märktes. Efter 3 dagar så sa hon AJ varje gång hon skulle klättra upp på stolen eller i soffan.. och jag va snabbt där igen och klämde och kände, men ingen reaktion.

På fredagen ringde jag läkarn och frågade hur jag skulle göra. och eftersom hon inte hade ont, och att läkarn inte hade tid fören på MÅndag *i morrn 18/9* så skulle vi avvakta och se.

På fredag kväll snubblade Nova och tog emot sig med händerna och blev jätteledsen igen... och sa AJ... Återigen ingen reaktion när jag klämde och kände på hela kroppen *även nyckelben* MEN på lördagen upptäcker jag att över natten har en knöl dykt upp på nyckelbenet. Jag ringer akuten och frågar vad jag ska göra, men de tycker jag ska vänta tills vår läkare kan titta på henne.

Men nu ikväll när jag nannade henne känner jag mig så skyldig, Varför åkte vi inte in samma dag hon föll även om hon inte hade ont då... eller visade det. Tänk om hennes ben vuxit ihop fel nu när det gått så länge.. och om det blir någe knas med armen... SNYFT.. FY vad jag känner mig som en dålig mor, och vad jag kommer skämmas i morrn inför läkaren.

• Svar på tråden Nyckelben.. .. *skäms*
  • Näckrosen

Du ska inte ha dåligt samvete. Du har gjort vad du kunnat och även ringt akuten. Det ordnar sig nog.
    Kramis

• Thèresé  1982

Tycker inte att du är någon dålig mor...du ringde ju faktiskt och rådfrågade och dom bad dig avvakta. Är inte lätt att veta hur man ska bete sig när du gör sig illa speciellt om dom inte visar att dom har ont hela tiden.

• Helene OSV

Du har ju iaf gjort nåt!!

Olivia ramlade ner från matstolen när hon var drygt två år. Hon landade platt på ryggen och grät kanske max fem minuter sen klättrade hon upp i stolen igen och var som vanligt. Ett par dagar gnällde hon lite när vi lyfte upp henne.
    Flera veckor senare upptäckte min mamma att Olivia hade en knöl på nyckelbenet!! På BVC sa de att jo, nog har hon brutit nyckelbenet och det har vuxit ihop!
    *Oj, jag är typ världens sämsta mamma!!!?*

Nåja, hon led ju inte märkbart av det och nu nästan ett år senare är knölen i princip borta! Hade vi farit till läkare direkt skulle de bara ha konstaterat att hon hade en fraktur och inte gjort något åt det!

• Tessekd

Inte ska du känna dig skyldig. Självklart hade du ju åkt in direkt om hon hade haft ont o klagat.
    Tror faktiskt inte att man gör något med ett brutet nyckelben heller om man inte har ont. Har man jätteont kan det kännas skönt att ha ett avlastande bandage som typ håller tillbaka axlarna en aning. Tror inte att du ska vara orolig för armens funktion om hon använder den som vanligt nu.
    Försök att inte tänka för mycket på detta utan sov så gott. Lycka till imorgon. Kram.

♥ Mamma till charmtrollet Nellie , 3 1/2 mån.♥
  • ThisIsMe

Jag jobbade som au-pair för ett par år sedan i en familj med en pojke på ett år. När familjen var på semester under ett lov så fick pojken en elak luftvägsinfektion och för säkerhets skull åkte de till sjukhuset för att röntga. De kom hem efter semestern med två röntgenplåtar och undrade om jag kunde komma ihåg om pojken ramlat och slagit dig ordentligt ca 3-5 mån tidigare. Röngenbilderna visade nämligen att ha hade en läkt fraktur på nyckelbenet. Varken jag, hans föräldrar eller dagispersonalen hade märkt något alls. Han hade alltså gått med frakturen oupptäckt tills den läkte. Ville bara säga att det är inte lätt att upptäcka en nyckelbensfraktur och du ska absolut inte känna dig osm en dålig förälder.

• mud

man gör oftast inte ngt med ett brutet nyckelben i alla fall. Verkar ju som hon i alla fall mått rätt bra annars. Lycka till hos doktorn imorgon!

• asaA

Som mud säger så gör man nästan aldrig någonting med nyckelben, det får läka ihop av sig själv. Det är bara om benen är helt isär (och det skulle ni se) som de ibland går in o opererar.

Hoppas att allt går bra hos läkaren //

• Luffarmor

Jag jobbar på röntgen (i finlland) o säger som de ovanstående att ett nyckelben ahr jag mycket mycket sälland sett att dom ahr gjort något med.
    Lycka till hos läkaren o ah inte dåligt samvete

Stolt mamma till Rasmus
  • maruttan

Jag har brutit nyckelbenet och de gör ingenting utan det får läka av sig självt och till mig sa de att på barn så går nyckelbenet oftast inte av utan det liksom bara sviktar lite eftersom deras skelett är mycket mer elastiskt än vuxnas.

Bara för att man är mamma och kvinna så behöver man inte kunna laga mat....
  • Thèresé  1982

Hoppas att det gick bra för er idag hos läkaren.

Svar på tråden Nyckelben.. .. *skäms*