• Elisabethjz

förstoppning hos 4 veckors bebis - råd?!?

Har gett våran snart 4 veckors bebis ersättning varannat mål nu i 1,5 dag då jag har problem med väldigt såriga bröstvårtor och handmjölkat brösten för att minska påfrestning på dom.

I vanliga fall så bajsar våran lilla kille minst 5 ggr per dag, men nu har han inte gjort det på mer än ett dygn och han verkar ha problem med att få ut det hela. Han tar i för allt han är värd och fäktas med armar och sparkar med benen för att hjälpa till. Har försökt med lite massage och att han fått ligga på mage, men det har dessvärre inte hjälpt.

Någon som har några bra råd på vad vi kan göra för att hjälpa honom!?!?

• Svar på tråden förstoppning hos 4 veckors bebis - råd?!?
  • Bubblie

lite majsolja i ersättningen kan hjälpa. 1-2ml per dag uppdelat på målen han äter. detta funkar i alla fall för oss.

• Coris

Bifidus finns på apoteket att köpa. Bra vid förstoppning.

• Bellahhh

Så hade Noah häromdagen baja inte på två dagar nästan.., jag petade lite med en insmord termometer, det sätte fart på det hela ( Här ändrat till ersättning, det gillade inte tarmen;) ut kom jätte mycket tjockt baj.. Efter det var han enormt nöjd och nu bajar han själv och som vanligt igen =D

• Missboss

När man ger ersättning ska det helst inte gå längre än 2-3 dagar innan de bajsar. Helammar man så kan det ju gå 14 dagar innan de bajsar.

Som Coris säger så är Bifidus är mycket bra medel. Man byter ut 1-2 mål per dag för att få igång magen. Majs eller raps olja kan fungera men då bör bebisen äta upp hela flaskan för oljan har en tendens till att lägga sig ovanpå ersättningen så tillslut hamnar den i botten och äter bebisen inte upp allt så är det inte säkert att de får i sig oljan för att smörja tarmen.

• Puffy75

Några droppar olja i varje flaskomgång han får. För att hjälpa till nu hade jag gått in på skötbordet i lugn och ro lite då och då. Ta lite salva på en termometer och "irritera" lite i rumpan. Vänta en stund så ser du om han börjar krysta lite...testa annars igen ett par gånger. Funkar det inte direkt så vänta någon timme och kör samma procedur igen. Då brukar det komma och man får kämpa ut det tillsammans!
    Vi hade så de första veckorna sen la vi olja i varje måltid och det har funkat utmärkt sen dess.

• C1mum

Ersättningsbarn ska bajsa varje dag. Ta i lite olja i varje flaska och hjälp till med termometern om det behövs.
    Vi bytte dessutom ersättning från BabySemp till Nan då Nan är lite "snällare" mot tröga magar. Nu behöver vi inte använda olja alls längre.

• Mli79

Emma har haft stora problem med magen och vi gav henne då lactulos - fungerade mkt bra.

Enligt "min" BVCtant behöver dom inte bajsa varje dag när dom äter ersättning - huvudsaken är att barnet mår bra.

Mamma till Emma 2006-07-05, väntar syskon med BF 2007-05-26
  • dancingqueen

Min lillkille har oxå varit lite hård i magen, men jag använder lite messmör. Det har funkat kanon!!! Men var lite försiktig och använd inte så mycket i början.

• FamiljenBrocka

Sjukvårdsupplysningen avrådde mig till att använda messmör då den innehåller mkt salt.

♥ Nellie 2006-09-06 ♥
Svar på tråden förstoppning hos 4 veckors bebis - råd?!?