• Johannah Ottosson

Räcker 900 kvm?

Formulerar om min fråga lite! Hur stor tomt har ni, drog till sig dem med stor tomt, trodde det var en tråd för vem som har störst tomt .

Så nu är min fråga, räcker 900 kvm? Huset är 1 1/2 plans. 120 kvm i bottenplanet. Garagre ca 40 kvm. Vill inte ha en mssa träd och buskar.

• Svar på tråden Räcker 900 kvm?
  • Karisma

Vi har 859kvm.

En 1 1/2plansvilla. Vet inte hur mga kvm, men normalstort. Bild finns i galleriet.

Vi har ett enkelgarage. Så kanske 20kvm.

Vårt hus står i ena hörnet på tomten, den räcker gott och väl. Mkt gräs att klippa.

Kram K.

• glasbubblan

Om det räcker? Ska ni bo i Stockhom är det väl normalstort?

• junibäbe

Ja, det tror jag absolut! Vi bygger 2 plans hus på 140 kvm på en tomt som är 800 kvm. Bottenplatta på typ 75 kvm, och vi tycker inte alls det känns för litet. Var ju lite pirrigt innan men nu så är huset uppe och det är fullt tillräckligt för våra behov.

• Johannah Ottosson

Nej vi ska bygga i Borås området! Det är väl det att man har svårt att fatta hur det ska få plats ett hus och allt när man bara ser tomten. Blir säkert jättebra när huset väl är uppe. Men det är klart, då är det svårt att ändra sig .

• Muminmamman

Klart att det räcker, men det beror väl på vad ni vill ha ut av tomten och hur huset och garaget placeras.
    Enligt min smak skulle det kännas lite litet. Vi har ett hus som är 80 kvm i bottenplanet och ett garage på 30 kvm. Vår tomt är på 3200 kvm och det känns lagom.

• Clarenville

Vi har 750 kvm tomt och huset är byggt på 120kvm bottenplatta + garage. Funkar jättebra, huset är byggt i vinkel och ligger i ena hörnet av tomten, så det finns mycket fri yta på baksidan.

• Muminmamman

Så här ser det ut - inte så stort.

Vinter.

• jenbe

Det är väl en ganska normal yta. Större än många av de nyare husbyggena nuförtiden, iallafall de som vi har tittat på.

• Johannah Ottosson

clarenville: Vårt hus kommer också att byggas i vinkel, och vi vet inte riktigt hur vi kommer att placera det än. Men du tycker det räcker? Du har inga bilder kanske?

• Johannah Ottosson

Muminmammam: Fint hus! Vi har ett grönområde precis bakom huset med lekplats och fotbollsplan. JAg vill inte ha en massa trädgård att sköta utan jag tänker mest för barnens skull. vad gör ni med all er tomt?

• Muminmamman

Johannah: Till höger på bilden, bakom altanen så har vi barnens lekplats som tar upp mycket plats. Lekstuga, gungor, sandlåda rutchkana etc...
    Bakom huset har vi 4 m kvar till tomtgräns och det är skog.
    Till vänster på bilden, bredvid altanen har vi en hundgård som också tar upp en del plats.
    Sen är det ju gårdsplan på framsidan så att man ska kunna parkera många bilar och vända. Vi har en liten gräsmatta på 60 kvm mellan huset och garaget. Altanen som går runt huset på 3 sidor är ju stor, ca 60 kvm. Resten är skogs/naturtomt.

Har ni tillgång till lekytor på annat håll så finns ju såklart inte det behovet på tomten. Klart att 900 kvm räcker. Det beror ju som sagt på vad m,an har för behov av ytor. Vill man behålla mycket träd runt om för att inte ha insyn så går ju mycket yta bort till det tex.

Sannah: Tack!

• Johannah Ottosson

Ja det är klart att de saker som ni har tar plats. Men vi behöver ingen lekplats på tomten. Kommer säkert dock ha en sandlåda, gunga och ngt liknande. Men det bhöver ju inte ta så stor plats. Nej vi har inte tänkt att plantera träd för att skydda insynen.

Det räcker säkert, bara jag som är nojig!

• Johannah Ottosson

Så nu är det bestämt!!

Ringde till säljaren nu och bokade tid för att skriva avtal imorgon!!! JIppiii!! Vi ska bygga hus!!

önska oss lycka till

alla tips är välkomna!

Svar på tråden Räcker 900 kvm?