• Pyssilullan

Kan man Lära sin 2-åring att äta Havregrynsgröt? Hur?

Jag är så dålig på att göra frukost till min lilla dotter som är 2 år...
    Hon är så dålig på att äta smörgåsar och äter helst yoghurt men det är ju så sött...

Själv äter både jag och min sambo havregrynsgröt Varje morgon, men själv VÄGRAR hon. Och lyckas jag peta in lite i munnen på henne så tar hon ut det igen.

KAN man lära sitt barn äta havregrynsgröt? Hur ska jag då isf göra?

• Svar på tråden Kan man Lära sin 2-åring att äta Havregrynsgröt? Hur?
  • Cia o krabaten

Tja, det är nog bara att få det så gott som möjligt med sylt, mos, kräm etc.
    Jag kör kräm eller barnmatsburk-dessert på min 1,5årings gröt och blandar ihop allt ordentligt. Annars tar hon ju bara det gottiga

• Kajee

Koka gröten med mjölk istället för vatten - då smakar gröten lite sötare och bildare. Sen kan man "krossa" grynen med matberedare/stav också, så blir det inte så stickigt i halsen.

• Hattifnattentanten

Nej, det tror jag inte går. Det går inte ens att lära en 35-åring det

Vanlig youghurt är väl inte så söt? Man kan ha kanel eller ingefära på om man vill ha lite smak. Har ni provat annan gröt? Just havregrynsgröt är väl inte direkt den mest aptitliga varianten... (Jag? ogillar havregröt!? Neeeh...)

• cissi77

Jag krossar havregrynen och så tar jag lite mer vatten och kokar lite längre så det blir en slät gröt det funkar perfekt till mina barn då gärna havregrynen spottades ut.

• cissi77

Mannagrynsgröt kanske funkar

• Pyssilullan

Jaa, Jag kokar ALLTID min gröt i Mjölk Trodde inte man kunde nå annat
    Håller med om att den blir godare..

• Thèresé  1982

Min dotter vägrade äta gröt fram tills hon såg dom andra barnen äta gröt på dagiset då var hon 2 1/2år men hon föredrar mannagrynsgröt med kanel och mjölk.
    Jag tror dom flesta inte tycker om havregrynsgröt med tanke på konsistensen...brukar vara det som sätter stopp.

• Ylwis

oj min alvyn är 11 månader och äter havregrynsgröt varje dag med lingonsylt det tycker han är en höjdare. jag kokar den lite hårdare för att sen blanda ut den med mjölk så den blir lösare och lämplig ät temp.

• Alexandra1983

Själv skulle jag aldrig försöka lära min son äta havregrynsgröt. Kommer själv ihåg när jag var liten och var tvungen att äta havregrynsgröt. Hade allt möjligt på för att jag skulle få ner den där dumma gröten men jag kunde inte ens svälja gröten för jag tyckte och tycker fortfarande att den är jätte äcklig.
    Min son kommer få smaka hur många gånger han vill men jag tänker inte lära han att äta det om han inte tycker om det.

• Carisma95

Testa att ge mannagrynsgröt istället. Är ofta mer "lätt-ätet".
    Vilken yoghurt ger du? Naturella yoghurtar (t.ex. den turkiska) är ju inte söt..

Svar på tråden Kan man Lära sin 2-åring att äta Havregrynsgröt? Hur?