• Junior79

Grönsaker Vill ha TIPS?

Har lite svårt med att komma på ett sätt att ha grönsaker till maten. Kokta grönsaker är ju så trist... Har ni några råd?

• Svar på tråden Grönsaker Vill ha TIPS?
  • Nette

Rina morötter i köttfärsåsen, "ärtor, majs,paprika" i riset, haka i broccoli när du kokar pasta. Ärtor i potatismoset. Det finns massor av sätt som smakar bra. stuvad spenat pasar till både fiskpinnar och falukorv. stuvad blomkål till potatis och korv.osv, osv.... / Nette

• Nette

Rivna ska det vara, och hacka broccolin, passar till....
    tjocka fingrar vettu

• Labolinaa

Finriv morötter o ha i köttfärssåsen eller i pannkakssmeten. Eller gör en vitkålssallad o ha i kylen. Håller nog en vecka....Morotsstavar i kallt vatten i kylen, bara att plocka fram. Färdigsskuren sallad kan oxå ligga i vatten i några dagar.

• JsN

Rivna morötter
    Sallad efter smak med god dressing
    Tomatklyftor
    Ärtor
    Smörstekt svamp (är det grönsak? *ler*)
    Ungsbakade rotfrukter/grönsaker
    Kokt broccoli
    Avokado med lite god dressing
    Tomat-mozzarellasallad

Allt du tycker är gott! Det är bara att få in vanan

Jag brukar ha grönsaker i all mat jag lagar eftersom jag är så dålig på att komma ihåg att äta dem till maten.
    Rivna morötter och rotselleri i köttfärssåsen
    Någon morot och lök i grytan, kanske lite potatis också
    Ungsbakade grönsaker med potatis som tillbehör

• Nette

Rivna morötter och broccoli och spenat är jättegott i lasagnen!

• JsN

MAjs och chili i potatismoset mmmmm vad gott!

• Tess76

Tomatsallad på tomater och rödlök och en vinägrett. Supergott, och allra helst andra dagen. Passar både till lasagne/köttfärssås, en köttbit och paj. Till allt möjligt med andra ord.

• TantG

Grönsaks gratänger!
    Ta de gönsaker du gillar skiva och lägg i gratängformar och häll över lite buljong. In i ugnen tills de blir mjuka. Krydda efter tycke och smak. Blir annorlunda, smakrikt och enkelt.

• Piffi

Kokta grönsaker behöver inte vara trista!

Ta broccoli och koka den en jättekort stund, så att den mest bara blir varm. Krydda den sedan med balsamvinäger och salladskrydda.

Går ej att jämföra med överkokt, svampig, okryddad!

• NightmareQueen

Grilla dom i ugnen och kleta lite mumsig sweet chilie på .... jätte gott.

• Shoujo

Ät gurka när du är törstig! Eller nä, det är väl inte bästa tipset eftersom gurka är väl inte så speciellt nyttig, innehåller ju mest vatten.

Tänk på att tomater och morötter gör dig brun! Det motiverar! Och sen så är det u väldigt gott!

• Nette

Tess76: Åh va jag blev sugen på tomat och löksallad!!

• FrökenFru

Grillade paprikor är som godis!! Grilla halvor tills de är svarta, låt svalna i plastpåse en stund och dra sedan av skinnet. Strimla och krydda ev med lite vitlök, olja och balsamvinäger.

Svar på tråden Grönsaker Vill ha TIPS?