• Kajak

Akassa-dagar

Jag vet inte om det är rätt plats att ställa fråga...

Det är så att jag såg nu att jag har 60 Akassa dagar kvar.
    Så jag undrar nu vad händer om jag inte får 300 nya dagar.
    Dvs att jag inte kan uppfylla Akassas krav att få nya 300 dagar.
    (Minst 75 timmar/månad på minst 6 månader)

Förlorar jag mina akassa-pengar eller...
    Berätta gärna så jag vet vad det kan hända.

Jag söker just nu jobb men jag vill veta vad kan hända OM jag inte lyckas få en jobb efter mammaledig.

• Svar på tråden Akassa-dagar
  • Mirakel händer

Får man inga nya dagar blir det inga pengar från A-kassan.

ring din a-kassa och hör efter.

• 25Anna

Det är så att tar du ut alla dagar och inte sparar några dagar så blir du helt utstämplad och då måste du ha ett fast arbete för att få 300 nya dagar. Så innan dina 60 dagar har tagit slut så råder jag dig till att spara minst 14 dagar så du inte blir helt utstämplad. Blir du helt utstämplad så får du inga pengar från a-kassan inte heller när du säger upp a-kassan.

• Helena1975

Så här är det:

När din ersättningsperiod på 300 dagar löper ut så prövar din a.kassa om du har rätt till att få en förnyad period om 300 dagar eller om du måste in i arbetsgarantin som arbetsförmedlingen har. De bedömer om du har störst chans att hitta jobb på egen hand -då får du en förnyad period, eller om du ska in i aktivitetsgarantin - d.v.s. söka jobb på plats hos AMS, gå kurser m.m. Förnyad period innebär nya dagar och pengar från a-kassan.
    Aktivitets garantin innebär jobbsökning hos AMS och pengar (i samma nivå som a-kassan) från Försäkringskassan.

..och du ska ALDRIG någonsin säga upp a-kassan som 25Anna skrev!

• helenasthlm

Hej

Jag fick brev från min A-kassa förra veckan om att jag hade 49 ersättningsdagar kvar. De stog en massa bla att de gjort en omprövning som inte blivit beviljad eftersom jag ej jobbat ett visst antal dagar bla bla bla

Kontakta din ams snarast stog det också så jag vi dit i går och då var de redan ordnat av min handläggare så jag får 300 dagar till.

Men inget jag vill ha, helst ett jobb ju!

Gå till ams direkt du får brevet.

• Isorfidien

Jag har även jag fått en prövning om att jag inte är beviljad fler dagar men det läste jag när jag loggade in på min a-kassa. Jag har inte fått något brev hem om detta eller fått någon som helst direktiv om vad jag ska göra nu.

• Kajak

Skönt att veta att det går att ordna fram 300 nya dagar...

Tack ska ni ha...

Höstkramar till er alla!

• 25Anna

Dem 300 extra dagar man får från arbetsförmedlingen får man bara 1 gång. Men har man fått ett arbete som varar 6 månader så blir du ju avskriven från arbetsförmedlingen som arbetssökande och sen när det jobbet som varade i 6 månader så har du rätt att få 1 period till av arbetsförmedlingen eftersom du inte finns kvar i deras dator.

Hoppas du fattade något av det jag skrev, lite svårt att förklara så här.

• Isorfidien

Jag har bara fått en omgång dagar och nu ska jag sitta och fylla i papper om deltidsarbete samt att jag måste även fylla i en motiviering till varför jag vill/varför jag inte vill delta i aktivitetsgarantin - det var INTE på tal om att jag ska få en ny ersättningsperiod.

Svar på tråden Akassa-dagar