• Bongobongo

Ni som har sålt sex - en vän vill prostituera sig

En kille jag bor med (rumskompis alltså, inte pojkvän) säger att han funderar på att börja sälja sex.

Han är 29 år och student. Hans planer är inte så klara, men han säger att han funderar på att göra det sedan länge.

Jag bor ju i Tyskland, där det är lagligt, och folks uppfattningar om prostitution är radikalt annorlunda än svenskarnas. Feminismen är också rätt okänd här.

Han säger att han värdesätter de prostituerades arbete. Vi diskuterar ofta frågor om sex och moral, t ex öppna förhållanden, som han också är mycket positiv till, och för honom ligger prostitutionen i linje med detta.

Jag har sagt att för de tjejer jag känner som har sålt sex, har det varit ett destruktivt beteende kopplat till sexuella övergrepp. Men han säger att han inte kan förstå exakt HUR det är destruktivt. Och det är svårt för mig att svara på det, eftersom jag själv aldrig sålt sex, och inte vet hur det känns.

Vad skulle ni säga till honom? I synnerhet ni som själva sålt sex!(Och den STORA diskussionen om för eller emot prostitution kanske vi kan lämna utanför, det blir så långt då!)

• Svar på tråden Ni som har sålt sex - en vän vill prostituera sig
  • Birgitta2

Jag tror det kan vara destruktivt genom att du säljer det mest intima med dig. Det som man ger till sin älskade och ingen annan. Din självrespekt blir mindre och mindre. Men kanske det beror på vilken syn man har på prostitution. Här i Sverige är det synnerligen tabu med det yrket. Att sälja sin kropp, att sälja det mest intima man har, är förenat med ett självförakt som föds av den tabun, att det är fult att sälja sex.

I Tyskland kanske man klarar det bättre just genom att synen på sexsäljare kanske är mer liberal och att man fortfarande kan skilja mellan människan och prostitutionen. Det kan man inte här. Här är du en fallen kvinna om du säljer sex, och ingen vill ta i dig med tång. Och man kan heller inte stå för att man är prostituerad eftersom reaktionen blir äckel.

Jag vet inte vad du skall säga till din vän, utom att förklara hur vi ser på det hela här i Sverige. Kulturen är ju inte densamma. Jag vet inte hur gemene man ser på sex i Tyskland, men är det så att det är som hos oss, så skall han verkligen passa sig. För det där kletet kommer sitta fast i honom långt långt efter han slutat.

• Aaliyah

Det som omedelbart kommer för mig är väl risken för att utsättas för våld eller att bli HIV-smittad (även om jag utgår ifrån att han kommer att använda kondom.)

• Anonym

hur vi ser på det här i sverige???Jag ser det såhär att var och en gör precis som de vill. Jag tycker det borde legaliseras att få sälja sex. Tänk ex vad många som sitter i rullstol som inte kan få sex nån gång och alla behöver faktiskt sex nån gång för att må bra. Så länge man inte mår dåligt av det man gör och skyddar sej är det helt ok. Enligt mej iallafall. Jag skulle inte vilja se småtjejer stå och sälja sej vid gathörnen men en vuxen människa som vet vad han eller hon gör är helt ok. Förstår inte varför alla ser så ner på det??Jag ahr aldrig gjort nåt sånt själv men ser som sagt inget fel i det så jag skulle nog säga om det gällde min vän: var försiktig och ta hand om dej!Vill du göra det så är det helt ok för mej!

Svar på tråden Ni som har sålt sex - en vän vill prostituera sig