Ni som har sålt sex - en vän vill prostituera sig
En kille jag bor med (rumskompis alltså, inte pojkvän) säger att han funderar på att börja sälja sex.
Han är 29 år och student. Hans planer är inte så klara, men han säger att han funderar på att göra det sedan länge.
Jag bor ju i Tyskland, där det är lagligt, och folks uppfattningar om prostitution är radikalt annorlunda än svenskarnas. Feminismen är också rätt okänd här.
Han säger att han värdesätter de prostituerades arbete. Vi diskuterar ofta frågor om sex och moral, t ex öppna förhållanden, som han också är mycket positiv till, och för honom ligger prostitutionen i linje med detta.
Jag har sagt att för de tjejer jag känner som har sålt sex, har det varit ett destruktivt beteende kopplat till sexuella övergrepp. Men han säger att han inte kan förstå exakt HUR det är destruktivt. Och det är svårt för mig att svara på det, eftersom jag själv aldrig sålt sex, och inte vet hur det känns.
Vad skulle ni säga till honom? I synnerhet ni som själva sålt sex!(Och den STORA diskussionen om för eller emot prostitution kanske vi kan lämna utanför, det blir så långt då!)