• MayaS

Vitiligo, behöver information...

Hej!

Misstänker att min dotter har fått vitiligo. Har inte tagit upp detta med någon läkare än men kommer göra det nästa gång hon ska på sin diabeteskontroll. Träffar alltid en läkare då. Har läst att just diabetespatienter har en lite förhöjd risk för att få denna sjukdom, vet inte om det stämmer dock....
    Iaf så har hon fått vita fläckar på kroppen och de växer. bara under sommaren har hon fått 2 nya fläckar. 1 på ryggen och 1 på kinden... hon är 9 år förresten.

Det jag undrar är om det finns andra föräldrar här med barn som har vitiligo och vad för sorts behandling ert barn får, om barnet får nån behandling alls.

Har ni någon barnförsäkring och isf har ni anmält vitiligon? Fick barnet då någon form av ersättning för sjukdommen?

All info är välkommen!!

• Svar på tråden Vitiligo, behöver information...
  • Den mysiga

Hej!!
    jag vet inte mycket om vitiligo men jag vet de pratade omd et på min zonterapiutbiuldning som jag har gått.
    Jag får gräva i mina anteckningar för att hitta om du vill det.

• MayaS

Om det inte är alltför besvärligt för dig så gärna.... men ids du inte så är det ok...

• MalinMalin

Min stora flicka är också 9 år och har vitiligo. Hon har haft det länge, tror det började lite smått när hon var tre. Vi har inte varit hos hudläkare för enligt hennes barnläkare finns det inget att göra. Hon har mest på knä, fötter, händer men rätt mycket på andra ställen också, även ansiktet.

Har läst att både vitiligo och diabetes är autoimuna sjukdomar så jag är lite orolig att Julia kommer att få diabetes också. Jag har själv diabetes men inte vitiligo.

Barnförsäkringen har jag inte tänkt på, det kanske man ska kolla upp!

• MayaS

Tack för ditt svar MalinMalin.

Min tjej har inte så många fläckar .... än ser ju att de blir fler och fler...Känner på nått sätt att det är liiiite orättvist om hon ska ha vitiligo också.... det borde räcka med en kronisk sjukdom...

Jag hoppas verkligen att din dotter slipper diabetes.... det är inte så roligt att ha. Min tjej har ju "ärvt" sin sjukdom av sin pappa... dock inte de vita fläckarna...

Min oro är att om hon även har vitiligo, vad ska då immunförsvaret ge sig på nästa gång... som du säger båda sjukdommarna är autoimmuna sjukdommar... *suck*

Att din läkare säger att det inte finns nått att göra är väl iofs rätt av det lilla jag läst mig till MEN jag har även läst att vid "solning" så kan man trigga igång vissa av pigmenten igen och då borde man kanske ha kontakt med en hudläkare för att få hjälp med den biten... då kanske inte fläckarna sprider sig utan håller sig till de platser de är på idag... men det är sånt jag läst så jag vet inte hur rätt det är... är kanske lönt att kolla upp iaf....

• noahmamma

Hej,
    Det behöver inte vara vitligo, fast du ska så klart fråga läkaren. Det finns en vanlig svampinfektion som kan sätta sig på huden som gör att det ser ut som om pigmenten försvinner fläckvis. Det blir helt vitt mot solbränd hy. Det är behandlingsbart med en salva som man kan få på recept har tyvärr glömt namnet men man använder den också mot fotsvamp(tror också att den finns receptfri men då i mindre tuber).
    Hoppas att det inte är vitligo!

• MalinMalin

Jo diabetes är ju inte kul men det finns ju egentligen så mycket värre saker att oroa sig för här i livet så man borde ju skippa oron för sjukdomar som man överlever. Lättare sagt än gjort såklart. Googlade iochförsig lite nyss och det finns ju en del väldigt trist inom de autoimmuna sjukdomarna . Håller tummarna att det räcker med sjukdomar för din flicka nu!

• Den mysiga

Diabetes kan påverkas med krom och vanadin..
    Vissa har kurerat sig friska på så sätt.
    Jag vet ej hur mycket som ska tas om man ska ge det men kanske kan hårmineralanalys vara av värde att ta för det anses ju vara det bästa.

• MayaS
    Den mysiga skrev 2006-09-22 22:56:54 följande:
    Diabetes kan påverkas med krom och vanadin.. Vissa har kurerat sig friska på så sätt. Jag vet ej hur mycket som ska tas om man ska ge det men kanske kan hårmineralanalys vara av värde att ta för det anses ju vara det bästa.
    Va??!! Diabetes??? är en kronisk sjukdom som i nuläget ej kan kureras alls....
Svar på tråden Vitiligo, behöver information...