Inlägg från: MalinMalin |Visa alla inlägg
  • MalinMalin

Vitiligo, behöver information...

Min stora flicka är också 9 år och har vitiligo. Hon har haft det länge, tror det började lite smått när hon var tre. Vi har inte varit hos hudläkare för enligt hennes barnläkare finns det inget att göra. Hon har mest på knä, fötter, händer men rätt mycket på andra ställen också, även ansiktet.

Har läst att både vitiligo och diabetes är autoimuna sjukdomar så jag är lite orolig att Julia kommer att få diabetes också. Jag har själv diabetes men inte vitiligo.

Barnförsäkringen har jag inte tänkt på, det kanske man ska kolla upp!

• MalinMalin

Jo diabetes är ju inte kul men det finns ju egentligen så mycket värre saker att oroa sig för här i livet så man borde ju skippa oron för sjukdomar som man överlever. Lättare sagt än gjort såklart. Googlade iochförsig lite nyss och det finns ju en del väldigt trist inom de autoimmuna sjukdomarna . Håller tummarna att det räcker med sjukdomar för din flicka nu!

• MalinMalin
    Den mysiga skrev 2006-09-22 23:41:38 följande:
    MayaS: De mesta kroniska sjukdomar går att göra mkt bättre. Kroniskt är inte alltid kroniskt. Jag skulle istället vilja kalla det för mera svårbehandlat..Nåväl tro vad du vill så gör jag det med!
    Kroppen skulle alltså börja producera insulin igen med hjälp av krom och vanadin? Jag måste säga att jag blir himla provocerad av sån halabalovetenskap. En fritidstant på Julias förra skola var helt övertygad om att hon visste varför jag hade fått diabetes och varför Julia hade vitiligo, det hängde ihop med vad vi tänkte, hur vi mådde och en massa annat skräp. Var väl inte zonterapi hon var inne på kanske, men ditt uttalande kändes lika ovetenskapligt. Du kanske tom vet hur man tar bort den extrakromosom som min lilla dotter har?
  • MalinMalin
    Den mysiga skrev 2006-09-24 11:06:28 följande:
    så kan ni ju bli sämre i eran diabetes om ni inte gör något. Jag kallar det självdestruktivitet.
    Om jag inte hade gjort något så hade jag inte blivit sämre, jag hade dött. Skulle mitt inlägg vara trakasseri? Du kallar ju oss självdestrukruva fastän du inte vet något om hur jag eller ts dotter mår, det kallar jag trakasseri. Plus att inlägget hade en väldigt nedlåtande ton. Trist. Men jag ska absolut fråga min läkare när jag ska dit på torsdag. För om det är något som kan hjälpa så är jag helt övertygad om att läkarna rekommenderar det, speciellt med tankte på de dyra följdsjukdomar som kan drabba diabetiker.
  • MalinMalin
    Marin skrev 2006-09-24 19:51:33 följande:
    Hej,Jag har själv vitiligo som kom i 10-årsåldern. Fick ingen behandling då (för 20 år sedan fick endast mörkhyade eller personer med fläckar i ansiktet behandling), men den glädjande nyheten är att det har minskat för varje år efter jag fyllde 20.
    Skönt att höra att det har minskat! Blev det mindre spridning eller blev fläckarna helt enkelt mindre? Vet du vad det är för behandling de hade för de som fick?
  • MalinMalin

Jag har varit hos läkaren idag och han sa att om man har brist på olika mineraler så kan man behöva tillskott och då kan det göra att man mår bättre. Men äter man en allsidig kost så ska man inte behöva det. Verkar iochförsig att det gäller alla och inte bara diabetiker, att man mår bättre om man får i sig de mineraler man behöver. Så sa han också (precis som jag trodde innan) dethär att om det finns något som kan hjälpa diabetiker att må bättre och slippa följdsjukdomar så är de inte sena att skriva ut det. För även om insulin och allt är gratis för oss så är kostnaden för själva diabetesen 3% och följdsjukdomarna står för 97% av den totala "diabetesräkningen". När det gäller diabetes behöver man alltså inte vara rädd för att forskningen inte når patienten.

Frågade också om risken för min dotter att få diabetes och den höjdes med 7% iom att hon har vitiligo och den var redan 7% för att jag har det men sen sänkte vi den lite eftersom hon redan passerat åldern då det är vanligas att få det (6 år sa han) så det är ca 90% chans att hon INTE får diabetes

Tack för tipsen om tillskott som kan vara bra vid vitiligo, jag har bokat tid hos hennes läkare för att ta upp det.

Svar på tråden Vitiligo, behöver information...