• Suck och suck

SPRÅKKUNNIG! -hur markerar ni nytt stycke?

Jag sitter här och filar på lite jobbansökningar och då jag skriver nya stycken så "kör jag" med indrag också.
    Är det fel att göra på det sätt jag gör??

Så här kan mitt brev se ut (jag markerar indragen med punkter, då jag inte tror att indragen kommer med här i inlägget):

"Hej jag heter hastakvasta. Jag flyger mest omkring här i skogarna, men skulle nu vara intresserad av att jobba hos er.

...Min erfarenhet av kvastflygning är följande.
    Jag har flygit sen jag var nyfödd. Jag älskar att flyga.
    ...Jag brukar inte göra något annat än att flyga omkring hela dagarna. Min starka sida att vara häxa är att jag är så uppfinningsrik och hittar på en massa nya roliga trollkonster hela dagarna!"

--------------------------------------------

Detta var nu bara ett exempel!

Men kan man kombinera indrag och nytt stycke på det sätt jag gör?

I tidningstexter så har de ju indragen i själva styckena,
    så här:

"Hej jag heter hastakvasta. Jag flyger mest omkring här i skogarna, men skulle nu vara intresserad av att jobba hos er.

Min erfarenhet av kvastflygning är följande.
    Jag har flygit sen jag var nyfödd. Jag älskar att flyga.
    ...Jag brukar inte göra något annat än att flyga omkring hela dagarna. Min starka sida att vara häxa är att jag är så uppfinningsrik och hittar på en massa nya roliga trollkonster hela dagarna!"

Är det SÅ jag ska skriva hellre??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-20 14:02:50:
    Det är nytt stycke, med mellanrum kombinerat med indrag, som jag vill ha pejl på!

• Svar på tråden SPRÅKKUNNIG! -hur markerar ni nytt stycke?
  • Emeraldy

Jag är väl ingen språkexpert, men personligen tycker jag det är snyggare med bara nytt stycke, utan indrag överhuvudtaget.

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Redbit

Jag tycker inte du behöver indentera (dra in) texten något speciellt alls.

Om du bara har en tydlig linje mellan styckena är det inga problem att läsa ändå. Att indentera som du gör är väl lämpligt i tidningar eftersom spalterna är så smala, och används väl också i skönlitterära böcker.

• lightswillguideyouhome

nytt stycke delar upp det snyggare tycker jag.
    indrag är mer för längre texter kan jag känna. men det e nog mycket en smaksak.

• linlöv

Hej!

Det finns två sätt att styckeindela. Det moderna svenska sättet är med ny rad.

Så här!

Man kan även indela ett nytt stycke genom att använda indrag. Detta sättet är vanligast i romaner.
    Så här!

I en meritförteckning skulle jag använda metoden med ny rad, kombinerat med punktform. Alltså:

Min erfarenhet av kvastflygning är följande:
    - Jag har flygit sen jag var nyfödd. Jag älskar att flyga.
    - Jag brukar inte göra något annat än att flyga omkring hela dagarna. Min starka sida att vara häxa är att jag är så uppfinningsrik och hittar på en massa nya roliga trollkonster hela dagarna!"

OK?
    Lycka till!

• Suck och suck

Jo, jag har ju läst på språksidor att i brevtext så har man "i gemen" bara mellanrum mellan styckena och inte några indrag,
    så egentligen skall väl en jobbansökan också se ut så.

Min mamma (som är gammal svenskalärare) tycker att man kan kombinera det lite som man vill
    (har hon sagt på telefon).
    Målet är att det ska vara lättläst, ju!

• linlöv

Såg att mitt försök att demonstrera hur det såg ut försvann när jag postade mitt inlägg... Hoppas du förstår vad jag menar i alla fall...

• lieh

Jag gör en stjärna med en siffra efter. Typ *1.
    Sen på baksidan skriver jag: *1= nytt stycke!!!

• fante

Två alternativ:
    1) indrag
    2) blankrad

Kombinera inte båda. Inled inte ett nytt stycke bara med att börja på ny rad.

Kolla t.ex. i Svenska skrivregler.

Svar på tråden SPRÅKKUNNIG! -hur markerar ni nytt stycke?