Jag ta ett exempel på användning av två tankestreck från min uppsats: "Som en följd av detta ingångsläge - mannens traditionellt överordnade ställning - har forskningen ägnat mycket kraft åt att problematisera, för att inte säga dekonstruera, den traditionella mansbilden".
Tankestreck kan alltså användas för att flika in information, ungefär som man gör med paranteser, men informationen tar mer plats med tankestreck än med paranteser.
Endast ett tankestreck kan man använda på följande vis:
"Hon ansöker dessutom om skilsmässa och polisanmäler Matti för misshandel. Matti blir helt förkrossad, utan sin familj kan han inte leva ? hans familj är hans allt".
Ett fristående tankestreck skapar dramatik och läsaren förstår genast att man ska lägga vikt vid de orden.
Semikoln använder man när man vill påvisa något samtidigt som det ändå är mer inbakat i meningen än vid användning av kolon. "Ni skulle sett Kalles boll; den var gul med gröna prickar på".
Kolon används när man listar/räknar på något, eller före ett längre citat (vid längre citat ska man inte använda sig alls av "..." utan man ska använda kolon, blankrad, citat med mindre sido-marginaler, parantes med källhänvisning och blankrad igen. Det ser i så fall ut så här (använder mig inte av mindre sidomarginaler nu eftersom det inte går här):
blabl abal balablabal blabn lbalbal balbala. bla blabla bal balb al balab la. balb alba la. bal blabl abla. ab kabk abak baka. baikbakbakbabakba. abjkabjabjabajbajbaj. akakhskahskashka. hjd ha hdaod hoahd. nad kandka ndak. djai jdi ajdia. dj iajdiaj diad jiaj djai. jhd iaj diaj dia. jdia jdia. jdia jdia jdi a jdia jdo aj doa jdoa.
(Jimmy Knutsson 2002:16)
Man ska alltid komma ihåg att alla har sin egen stil att skriva på, och det är enbart positivt. Själv så gillar t.ex. att använda mig av tankestreck och semikolon.