• Einnej

Göra egna potatisklyftor i ugn?

Nån med nåt smarrigt knep för att få goda klyftpotatis?

• Svar på tråden Göra egna potatisklyftor i ugn?
  • Storm07

Jag brukar bara ringla lite olivolja, basilika och timjan och salt över. Sedan kör jag in dem i varm ugn, 250 grader, i en teflonbelagd ungsform. Rör om efter halva tiden så de blir jämt bruna.

• MayaS

De hemlagade brukar bli godare än de köpta.... klyfta potatis... häll över olja eller flytande margarin.. krydda och blanda runt.. baka i ugn och låt stå ett tag ute innnan servering då de "lossnar" lättare från plåten då.

• metallgem

lite balsamicovinäger, olivolja, salt och peppar och någon färsk ört som tex timjan.

• soome

felix klyftpotatis med sour cream onion smak är en riktig höjdare!!!!!!

• soome

gör du egna kan du ha dom på bakplåtspapper så fastnar dom inte på plåten!!!

• Tjomsan

Såhär gör vi:

Tvätta potatisen och skär klyftor (med skalet på). Lägg klyftorna i en plastpåse och häll över olivolja (eller vanlig olja). Du kan även lägga ner "klyftade" morrötter, röd lök mm.Vänd på påsen så att alla klyftor får lite olja på sig. Lägg ett smörpapper i långpannan. Lägg klyftorna med skalet neråt på smörpappret (så slipper du ta ut och vända under tiden i ugnen). Strö över svartpeppar och lite salt. Rosmarin är också gott. Sätt in plåten i 225 grader. Du ser när de är klara och du kan prova när de är mjuka. Brukar ta 30-45 min. Strö lite flingsalt över och servera. Super!

Man kan även lägga klyftorna i kokande vatten och koka (inte stormkoka) i ca 5 min innan man lägger på plåten, ringlar olja och kryddar. Då går det lite fortare, tex om man vill förbereda. Men då får man väna på klyftorna i halvtid...

• Flissi

Jättegott att göra som många gör ovan & smula över fetaost. Eller mixa fetosten i olja/kryddor då kan man hälla över det sen!!

• Mjao

Använd en bra potatis är mitt tips, finns ju oerhört många sorter och alla har olika egenskaper.

• Vombell

Precis som ovanstående: olja, kryddor, basilika och krossad vitlök, gojsa ihop det med händerna. Ibland har jag klyftat palsternacka och morötter och mixat i också. Blir jättegott och så får man i sig lite grönsaker också
    Brukar ha ugnen på 225° ungefär.

• clara02

min sambo är kock. Han brukar koka klyftorna först sen steker han dom å sen in i ugnen till dom är färdiga..
    kryddar med grillkrydda, salt och peppar eller rosmarin och salt (supergott till tex biff el fläskfilé) kryddrar gör han när han steker..

• Sanna 85

Jag brukar blanda matolja soya och vitlök och sen blandar jag i klyftpotatisen det blir jätte gott

Älskar dig Cassandra!
  • kimigrubisic

rosmarin på potatis i ugn är kanon

• Tossemaja

Ett tips är att använda bakpotatis. Skrubba, gör klyftor, häll olja alt margarin på och så örtsalt! Smarrigt!

• azure

Jag klyftar potatisen, häller på olivolja, paprikapulver, chili explosion och salt. Rör runt allt i en långpanna och in i ugnen. Brukar ta en extra kryddomgång innan jag ställer in plåten i ugnen för extra hetta. Detta skulle jag kunna äta varje dag :o).

• Pokoyo

De fluffar upp bättre om inte saltar förrän efteråt!

• aster

Jag tycker det blir bäst färg på 200 grader. Och det går bra att ha på kryddadolja efteråt, om man vill snåla.

• Annione

Klyftar potatisen, lägger dem på bakplåtspapper, sprayar med olja eller fry easy har sen pommes krydda på. In i ugn varmluft 200 c tills jag gillar färgen på dem. Vänder på dem efter ca 15 min

Svar på tråden Göra egna potatisklyftor i ugn?