Inlägg från: Princess Leia |Visa alla inlägg
  • Princess Leia

Gå ner i vikt!

Jag vill oxå vara med här.
    Jag började min vikt nedgång i November förra året men det gå så segt så nu har jag bytt taktik. From i Söndags så äter jag en kolhydratsnålt kostprogram jag hittade på nätet. Någon form av Gi tror jag? är inte så insatt i gi.
    Jag brukar bara vardagsmotionera så som cykla till jobbet (ibland) och barnvagnspromenera med min dotter. Ja och det övriga man rör på sig varje dag. Men nu f-n skall jag börja. Jag har gått två 60min raska promenader denna vecka och på Söndag börjar min innebandy som jag skall börja på. Är dock lite nervös då jag inte har spelat på 13 år. Hoppas att jag får vara med.

startvikt / nuvarande vikt / målvikt

Carro29 (158cm): 85 kg / 85 kg/ 65 kg
    Jenny o Nike (175cm): 79 kg / 79 kg / 69 kg
    Snutte o Snuttan (161 cm): 75 kg / 75 kg / 60 kg
    Sessan ( 160cm): 60 kg / 57,5kg / 50 kg
    Betania (175 cm): 87,5 kg/84,5 kg / 70 kg
    Eija77 (168 cm): 79 kg/79 kg/65 kg
    Marlean (180cm): 93kg / 92kg / 85kg
    Princess Leia (161cm) 89kg / 78Kg / 60Kg

Murphy's Laws! If anything can go wrong, it will!!
  • Princess Leia

Här är en länk till mitt kostprogram:
    http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=mitt_kostprogram

Hon skriver så här:
    Citat:

Lågkolhydratkosten är den kost som människosläktet har utvecklats på.

På 50-talet hittade en man vid namn Ancel Keyes på att fett var farligt och han konstruerade falsk statistik på att det var så.

Denna fetträdsla lyckades han sprida till politiker, journalister och till sist även till medicinska vetenskapsetablissemanget, så att hela västvärlden nu är smittad av fettskräcken. Man har aldrig lyckats visa vetenskapligt att det är farligt att äta fett.

Utvecklingen av fetma och Typ2Diabetes har varit fruktansvärd sedan fettskräcken erövrade samhället, nu är uppemot hälften av befolkningen överviktig.

Kostetablissemanget säger att långtidseffekten av lågkolhydratkost kan vara farlig, men den är ju bara en återgång till människans ursprungliga föda.

Långtidseffekten av lågfett-högkolhydratkosten kan vi ju bara titta oss omkring för att se effekten av!

Den som inte redan har gått in på lågkolhydratkosten, prova mitt kostprogram några veckor och se hur mycket bättre du mår, och att du kan kontrollera din vikt på det sättet.
    Slutcitat: skrivet av Annika Dahlqvist, distriktsläkare i Njurunda, söder om Sundsvall.

• Princess Leia
    jenny och nike detta är vad jag äter oavkortat inte mer än 5g kolhydrater/100g.

Kolhydratsnål kost.  För viktnedgång och välmående.     Kolhydrater = socker och stärkelse Jag äter:Mjölkprodukter.  Mjölk, fil och yoghurt, fet ost, feta-ost,  creme fraiche, creme bonjour, grädde, smör, majonnäs, grekisk/turkisk yoghurt etc.

Du ska inte välja lågfett-produkter, och inte sockrade!

Nötkött, fläskkött, lammkött, kyckling, fisk, skaldjur. Skär inte bort det synliga fettet!Korv, köttbullar och andra charkprodukter (titta bara efter att max 5g kolhydrater per 100g).Kryddor, buljong, salt efter smak. Såser utan kolhydrater. Grönsaker, olja-vinäger-dressing, majonnäsdressing.Linfrön.

Oliver, kallpressad olivolja eller rapsolja, linfröolja. (Vi kan dock inte tillgodogöra oss just något av omega-3 från veg oljor)

Ägg (ekologiska, de konventionella har för hög halt av omega-6 i gulan).(Inte mesost, inte blodpudding; för mycket socker)Titta i affären på innehållsförteckningen: Högst 5 g kolhydrater per 100 g födoämne

Detta äter jag lite av:

Bönor, linser, frukt (inte torkad frukt, koncentrerat socker).Nötter, mandel, solrosfrön, kokos.

Dessa innehåller låg andel, långsamma, kolhydrater.  

Till frukost kan man äta tex. en omelett eller en tallrik yougurt med lite kokos. ett stort glas vatten.

Jag skall åka och jobba nu men jag kan ge lite kostråd vid ett senare tillfälle.

Eija76: Nej jag kommer inte ifrån Sundsvall, jag kommer ifrån Umeå. Blev tipsad om henne av min gyndr.

• Princess Leia

oh jag glömde
    carro29: Vikten har med infertiliteten i största grad. Kroppen fungerar så att det är alltid lättare att bli gravid om du går ned några kilo och det gäller även normalviktiga.
    Ungefär 12 procent av alla fall beror på att kvinnan väger för mycket. (enligt RESOLVE, den amerikanska nationella fertilitetsföreningen). Det har med insulinen och hormoner. Jag måste värkligen sluta men jag återkommer om det oxå vid ett senar tillfälle.

• Princess Leia
    Eija77 skrev 2006-09-22 11:38:51 följande:
    Princess Leia: Okej, blev lite nyfiken bara. Dr Dahlqvist jobbar nämligen på "min" vårdcentral
    Åhh hälsa och tacka henne för ett helt nytt liv!
  • Princess Leia

Hej hopp! jag ställde mig på vågen i morse och jag har gått ner 2kg på en vecka!

Lenafena hur mycket motionerar du? Jag har allt och skylla på tyvärr, så jag gör det inte som jag borde. SKÄRPNING på mig!

startvikt / nuvarande vikt / målvikt

Carro29 (158cm): 85 kg / 85 kg/ 65 kg
    Jenny o Nike (175cm): 79 kg / 79 kg / 69 kg
    Snutte o Snuttan (161 cm): 75 kg / 75 kg / 60 kg
    Sessan ( 160cm): 60 kg / 57,5kg / 50 kg
    Betania (175 cm): 87,5 kg/84,5 kg / 70 kg
    Eija77 (168 cm): 79 kg/79 kg/65 kg
    Marlean (180cm): 93kg / 92kg / 85kg
    Princess Leia (161cm) 89kg / 76Kg / 60Kg
    Rasmus06 (161cm): kg/60kg/ 54kg
    maddeofreddes ( 168 cm): 98 kg/ 98 kg/ 90 kg (till att börja med)
    Lenafena (160 cm): 94,6/ 88,3/ 78 (mål innan februari slut-07)
  • Princess Leia

Tack det känns skönt!

Men jag undrar många gånger om det är rätt metod detta för till skillnad från så många andra dieter jag har provat så är jag inte ens sugen på något?? Äter jag för mycket då kanske? Inget sötsug har jag heller?? Och jag som brukade äta lite godis nästan varje kväll. Men ändå så går jag ju ner i vikt. Jag kan inte för mitt liv förstå att jag kan äta fett och ändå gå ner i vikt???
    Jag har inte riktigt kommit igång med träningen heller för jag har varit superförkyld i 2v nu. Hostar fortfarande illa och snorar. Men så fort jag blir frisk så skall jag börja.

• Princess Leia
    carro29 sist vi åt pizza hemma så åt jag en kebabtalrik utan ris eller pommes. Alltså bara köttet och sallad. Supergott!!

Och hej till er alla andra "nya" i tråden!

I morgon är det Måndag så nu tar vi nya friska tag igen. Lycka till!

Det vore ju skoj om vi vägde oss samtidigt varje vecka, tex på Måndagar. Vad tycker ni om det? Nu j......ar skall jag ner till idealvikt absolut senast innan nästa midsommar!!
  • Princess Leia
    tjötas skrev 2006-09-24 21:05:11 följande:
    Helt klart vägning imorgon bitti, brukar väga mig måndag morgon. Utmanar er också till en hel vardagsvecka - måndag t.o.m fredag - utan några godsaker. Inte godis, ingen fika osv. Bara bra mat och mellanmål. Är ni med?! Fem dagar i sträck ska vi väl klara utan problem! Lite motion på det så ska vi nog se resultat på vågen.
    Jag är med på det!!
  • Princess Leia

Haha! Jag har ingen våg hemma bara på jobbet och jag är ledig idag, men jag vägde mig i lördags så det får vara veckans vägning.
    Jag börjage ju med denna diet Förra söndagen. Jag har fortfarande inte slarvat. Åt en smaskig skinkomelett och sallad till lunch. Och vatten i massor. Blev super mätt.

Lenafena vet du hur det är med kaviar? kan man ta typ lite till kokade ägg? jag äter ju knappast 100g/ägg? Och kokos i fil? Får man det?

Kom igen nu tjejjer beach 2007 Haha!

Svar på tråden Gå ner i vikt!