Inlägg från: Ejnie |Visa alla inlägg
  • Ejnie

Byta fast jobb mot timanställning?

Bonanza,

min uippfattning är att det generellt håller på att dra igång rätt bra i IT-branschen igen. Kan ju inte lova att det är alla delar eller i alla städer men överlag.

Det är svårt att råda, grundfrågan är kanske vad han/ni gör om det visar sig att 1) det inte blir 40 h per vecka och 2) han inte trivs här heller?
    Finns alternativa jobb nu och senare?
    Håller han ändå på att leta sig vidare eller är han rätt nöjd där han är?

• Ejnie

Men vänta förresten, vaddå inte "tills vidare"? Är anställningen tidsbegränsad?

• Ejnie

Hmm, det var ett tag sen jag höll på med sånt men funderar vilket skydd han har om de t.ex. anställer 3 pers på timme och väljer att nyttja två på 100% och en på 0%... Kan han diskutera med någon facklig person? För jag tror att det finns någon form att lagskydd, men jag minns faktiskt inte längre...

Å andra sidan om han har lätt att komma tillbaka tilld et gamla verkar väl detta jättebra då, närmare och kanske lite mer betalt? Och om ni ändå tänker er bort från staden när du är klar så pratar vi ju om max ett år eller hur? Fast det är klart med föräldraledigheter och sånt behöver han ju se om sitt hus för att hålla uppe SGI:n...

• Ejnie

B,

är inte säker, men kolla för all del innan så han inte hamnar i omöjligt situtaion med SGI:n. Och vad gör ni om det tar längre tid än tänkt...

Så i princip säjer de att de vill anställa honom men att anställningsformen ska vara på timme för att de inte är säkra på att kunna sysselsätta honom fulltid? Kan han kanske förhandla till sig att få en fast anställning inom viss tid om de är nöjda? Jag skulle kolla med facket iallafall, tror att det finns regler kring hur man får anställa folk på timme kontra fast/heltid.

• Ejnie

"...det är ju tyvärr troligt att det tar längre tid.."

troligt och troligt, det vet man ju inte... förhoppningsvis kommer det ordna sig snart, men det är ju bra att ha en backup-plan OM saker och ting inte blir som man tänkt sig.

Håller tummarna för att maken din får vettiga råd så han kan och vågar satsa på den här tjänsten istället.

• Ejnie

Glasbubblan,

du verkar ha koll - hur kommer man runt att han eventuellt inte tilldelas tillräckligt många timmar då?

Svar på tråden Byta fast jobb mot timanställning?