• Suzanna

Fruktflugor i köket- hur får man bort dem? Blir GALEN!!!

Fick fruktflugor efter att en skål med vindruvor stått och blivit dåliga. Vad gör man? Hela köket svämmar över rots att vi städat, diskat och hållt på med klorin och grejer...

Hjälp!

• Svar på tråden Fruktflugor i köket- hur får man bort dem? Blir GALEN!!!
  • Miim

Ställ ut ett glas med vinäger, vatten och socker!
    Flugorna dras till sockret och blir bedövade av vinägern samt drunknar i vattnet. Lycka till!

• AnnaGBG

Du kan oxå lägga hela kryddnejlikor i lite vatten och ställa ut på några ställen. Det har funkat för mig!

• angelmouse

Min erfarenhet är att om inte annat så brukar de successivt försvinna när man tagit bort "den dåliga frukten" som fick de att komma dit i första taget.

• ashera

Ta dammsugaren och sug upp dem.

• BellaH

Har ett gammalt trick som brukar fungera galant...
    Ställ fram ett glas med vitvinsvinäger och ett par droppar diskmedel i... av nån anledning dras de till det och dör...

• Lepra

Om du sen märker att de är i slasken, där jag har hört att de lägger sina ägg, ska du hälla i lite klorin (välldigt ohälsosamt, jag vet) på kvällen och inte spola efter. Då dör de små rackarna!!!! + Att det luktar klorin i hela köket. Men dör gör de!!!

• Majblomma12

Gå och köp Bayer Provado Insektsspray på ICA. Tar död på ALLT!

• Peztis

Det finns även flugfångare som man klistrar fast (syns inte) och det är perfekt om man har problem m blomflugor på andra ställen.

• decemberflicka

Bananflugebomb: En skål, lite honung, lite vitvinsvinäger, vatten och lite diskmedel. Placera skålen på att strategiskt bra ställa (alltså där äcklena befinner sig). Vänta något dygn och räkna sedan ihop skörden.

• Isfjord

Som många redan skrivit.
    Valfri vätska med stark sockerlukt som lockar dit flugorna.
    Sedan några droppar diskmedel som tar bort ytspänningen, då kan de inte flyta eller simma.

• amathea

Om man har flugor där blommorna är kan man sätta ner några tändstickor med svavlet ner i jorden i krukan! Funkar kanon!

• Tess76

Jag har hört att man kan lägga lagerblad i blomkrukorna, men jag har inte provat om det fungerar.

Svar på tråden Fruktflugor i köket- hur får man bort dem? Blir GALEN!!!