• Cizzi81

Tandpressning, någon?

Hej, undrar om det finns någon här inne som lider av tandpressning?
    Jag har haft ont i en tand i flera dagar och trott att det var hål.
    Idag hos tandläkaren fick jag då reda på att jag troligtvis pressar tänderna HÅRT, inte bara nattetid utan mest hela dagen.

Finns det någon mer som har/har haft samma problem?

Hur har det löst sig? Orkar inte gå och ha ont... Har fått "käkgympa" jag ska göra, finns det nåt mer man kan tänka på?

• Svar på tråden Tandpressning, någon?
  • LinTra

Jag hade ofta så tidigare, dom ville att jag skulle sova med bitskena men jag vägrade. Kan få så ibland nu med men det går över av sog själv.

• Elli47

Jag gör det periodvis, när jag är stressad och har mycket på jobbet. Har även bitit sönder ett antal plomber :( Nu har jag dock inte haft problem på ett tag. Det enda som går att göra är väl att försöka varva ner eller få en bitskena.

• Chiqita75

Jag är en utpräglad tandpressare, det har gått så långt att jag dras med kronisk spänningshuvudvärk. Har problem med nacken och ryggen p.g.a överrörlighet och när jag har ont i nacken pressar jag tänder (vilket är ständigt nu för tiden). Det viktiga för mig är att göra avslappningsövningar och försöka tänka på att ha munnen lite öppen. Går även på behandling hos kriopraktor (för nacken och ryggen) och han brukar ge sig på min käke lite då och då.
    Mitt råd är avslappningsövningar, det vinner man mycket på. Bettskena är oxå bra, det borde jag själv ha men har tyvärr inte råd. Käkgympa och sen avslappning på det så ska du se att det blir bra snart.

• Molle72

Jag pressar tänder på nätterna och gick till tandläkaren och fick en bettskena hjälper på bara några dar.

• Chiqita75

Molle72: Hur mycket fick du betala för den ?? *nyfiken* Har upptäckt att det skiljer enormt mycket på priserna.

• Molle72

Jag tror att jag betalade 375:- för avtrycket och 890:- för själva skenan men det var ganska många år sen kanske 8 år sen.
    Mycket pengar men värt varenda krona.

Svar på tråden Tandpressning, någon?