• villa

Sluta amma?

Min dotter är 1 år och jag ammar henne 1 gång/ dygn ( efternatten /morgonen). Jag helammade tills hon var 6 månader då vi började med smakportioner. Amningen har funkat bra, jag tycker att det är jättemysigt och hon älskar det.

Funderar nu på att avsluta amniningen.

* MIn dotter har börjat vakna på nätterna för att äta, något hon självmant slutade med när hon var tre månader. Då jag snart ska börja jobba känns det jobbigt att behöva vakna för att amma på natten. Det är inte amningen i sig som är jobbig utan att det tar henne en bra stund att somna efteråt.

* Hon har ingen napp eller snutte, vilket innebär att hon använder mig till det istället. Inte så att hon snuttar på brösten utan hon suger på mina armar, vader, hals eller vilken kroppsdel hon nu kommer åt. Det största problemet med detta är att hon i sin sugiver nu börjat att bita mig. Hon biter mig inte i bröstet utan endast när hon suger någonannanstans. Märker tydligt att hon har ett stort sugbehov och vi har provat flera gånger med napp men det går bara inte, hon tugger på den och slänger sedan iväg den. Välling får hon ur pipmugg och pipmugg med vatten i är det som närmast går att likna vid en snutte. Kan detta kanske bli bättre om jag slutar amma? (jag vet inte kastar bara ut frågan för att se om någon har liknande erfarenheter)

*När jag ammar henne liggandes i sängen ( vilket jag gör för att vi båda ska kunna somna om ) så kommer hon åt med sina tänder så att det gör ont på bröstet. Hon biter inte men taget blir på något sätt så att tänderna ligger an mot bröstet ( hon har fyra uppe och fyra nere). Detta gör alltmer ont.

Vill med detta inlägg få råd och tips från andra som varit i liknande situation. Hur har ni gjort? varför? hur fungerade det? Jag är väldigt ambivalent till om jag vill sluta amma eller ej. En del av mig känner att det räcker nu, jag vill ha tillbaka min kropp medan en annan inte riktigt är redo för att klippa det bandet än.

Är det någon som ammat lite då och då, kanske 1 gång varann dag eller så? Funkar det?

• Svar på tråden Sluta amma?
  • Speedway

Man kanske ska vänja av henne med det så att hon får somna om igen, kanske skrika lite tills hon somnar, sen sover förbi det efter några nätter.

• villa

Speedway: Det har vi testat. Vaknar hon innan fyra går min man upp, ger henne vatten och dricka och ligger hos henne tills hon somnar ( hon sover på en resåmadrass utan ben såoftast somnar han därinne också). men från fyra-snåret och framåt går det bara inte, tro mig vi har testat.

• HH78

Hej Villa, Nu är min son bara 5 månader, men han tar heller varken napp eller tumme, han använder mig som napp! Kan inte somna varken på dagen, kvällen eller natten utan bröstet. Jag blir tvungen att ligga brevid honom i våran säng så han får snutta sig till sömns, om han för huvudtaget ska sova ngt på dagen! Gör jag inte det är han vaken och gnäller och gråter hela dagen!...Förstår att ditt problem är lite större eftersom din dotter är 1 år, men så kommer det säkert också bli för mig..suck..
    Lycka Till och hoppas du får många tips!

• ulle 73

Min son använde mig som napp. Han snuttade jämt!
    När jag skulle sluta att amma var han helt tokig några nätter. Vi hade tidigare försökt med nappen, men den spottade han bara ut. men efter några nätter med skrik tog han helt plötsligt nappen (och släppte den sedan inte :)). Det var som om han förstod att det var ingen ide att skrika - tutten skulle inte komma tillbaka.

• villa

Nu är ju inte problemet att hon snuttar hela tiden eller hela nätterna eller somnar med bröstet i mun. Hon somnar gott i sin egen säng när hennes pappa lägger henne. När jag ammar henne så ammar hon och sen så tar jag bort bröstet och så har det alltid varit.

• ulle 73

Okey, läste igenom dit inlägg en gång till.
    Använder hon pappa oxå som napp eller skulle det funka om hon låg brevid honom istället?
    Vad jag ville säga var nog att om du vill sluta (och inte den lilla) får du nog ta några mindre roliga nätter.

Svar på tråden Sluta amma?