• Laminie

Bo i New York?

Jag vill åka som au pair till New York och hade velat bosätta mig där när mitt år som au pair är slut. Men det är ju inte det enklaste att stanna kvar i landet. När jag åker som au pair kommer jag precis ha tagit studenten...så HUR kan man stanna kvar? Går det att söka jobb? Vad har man för chanser? Ni som bor i New York...hur gjorde ni?

• Svar på tråden Bo i New York?
  • Anna Paulita

Jag kan säga att det inte är helt enkelt. Visst, du kan ju alltid stanna olagligt men det är inget jag direkt skulle rekomendera. ;)

Och sedan kan du ju alltid vara med i alla Green Card lotterier som finns men jag vetinte ens om de verkligen har utdelning. :/

Visst kan du söka jobb där, men få företag anställer invandrare utan green card, vissa företag KAN göra det och bekostar själva det och går igenom all byrokrati som finns men i princip är det endast ifall man har en väldigt speciell utbildning eller kunskap som det råder brist på i USA.

Om jag var dig skulle jag försöka börja plugga i New York, det ger dig ett studentvisa och då får du ju stanna en tid iaf. Ett annat alternati är ju giftermål, har läst om en del tjejer här på FL som varit au pairer i USA och sedan träffat en man och gift sig och på så sätt blivit kvar.

Sedan vet jag inte hur mycket du själv vet om New York, hur arbetsmarknaden ser ut, hyror ect. Har du varit där innan? Jag vet iaf att det är SNOR dyrt att bo i NY om man inte kommer över en lgh med "rent controll", så att bo där och jobba är inte gratis direkt. En vännina till mig betalade 13000 när hon delade en 2:a med en annan tjej.

Jag har en gammal klasskamrat som pluggade reklam i NY i 4 år och sedan fick jobb där och bosatte sig där. Hur allt gick till exakt vet jag dock inte. Så visst går det, men utan rätt utbildning eller stora kärleken tror jag det är väldigt svårt.

• jlhm

Jag flyttade till NY eftersom jag hade jobb där och att företaget fixade arbetsvisa för mig. Numera så är jag gift med en amerikanska och har fått green card (permanent resident card) via det men det tog ett antal år.
    Green card lotteriet som finns funkar, träffade en på flyget till NY som precis hade vunnit ett.
    Hyra är dyrt i NY, minst $1500 och uppåt för en liten etta. Alternativt är att bo utanför NY och pendla till Manhattan om man har jobb där.
    Men utan giltigt visa och arbetstillstånd så rekommenderar jag att du inte arbetar i USA. Om myndighetrna kommer på dig så åker du ut och får inreseförbud under många år, minst 10 tror jag.
    Du har heller inget skydd om du bli skadad/sjuk under din tid i NY om du inte har giltiga tillstånd för att vistas och jobba i USA.

• Anna2barn

Jag var på semester i NY förra året. Fasen var hårda de var när man skulle in i landet. De frågade ut oss vad vi skulle göra där osv. Jag skulle aldrig våga riskera nåt om man åker dit.

• Laminie

Tack för era svar! Det känns som man drömmer om det omöjligaFlört. Det verkar rätt kört om man inte hittar kärleken där!Ledsen 
    Jag hade velat bli butiksbiträde där och sedan öppna en typ Polarn o Pyret butik! Men förstår nu att min dröm är skitsvår att genomföra...
    Jag har varit i New York innan och ÄLSKAR staden. Har bott i USA i ett år fast inte i NY och jag stormtrivs där.
    Vad är ett green card för något? Jag har hört talas om det innan...får man stanna hur länge som helst i landet om man har ett sådant? Kan man inte ansöka om att bli amerikansk medborgare?

• jlhm

Green card är det gamla namnet och det som folk använder mest för vad som igentligen heter Permanent Resident Card. Med detta så får man stanna hur länge man vill i USA (dvs. man har USA som sitt "hemland") samt att man med det även får arbeta på vilket företag som helst i hela USA (vissa jobb kräver att man är amerikansk medborgare, t.ex. myndighetsjobb).

Green card ska förnyas vart 10 år genom att man får lämna nya fingeravtryck och att nya foton tas. Men måste också meddela myndigheterna om man flyttar till ny bostadsort, de har blivit mera nogranna med detta efter 9/11.

Medborgaskap kan du ansöka om efter 5 år efter det du har fått green card, eller 3 år om du är gift med en som har amerikanskt medborgarskap.

• Laminie

jlhm: Aha! Men hur får man ett green card då? Vad krävs för det?

• Texasmom

Green Card är ett permanent uppehållstillstånd som gör att du får bo och arbeta i USA. Jag skulle råda dig att gå med i green card lotteriet, här är länken www.dvlottery.state.gov/ och anmälningstiden börjar den 4 oktober. Green card lotteriet funkar, men se till att du gör det själv på länken ovan och inte betalar någon för att göra det åt dig. Det finns en massa bedragare som bara tar pengar utan att sedan skicka n din ansökan.

Ge inte upp din dröm än! Testa lotteriet, det kostar ju inget! Lycka till!

• jlhm

Ok, det som krävs är antigen:

1. Du gifter dig med en som är amerikansk medborgare, det snabbaste vägen.
    Detta ger dig rätt att få ett EAD, Emplyment Authorization Document, som ger dig rätt att arbeta under tiden du väntar på ditt green card. Att få ett EAD kan ta 4-6 månader, under tiden du väntar får du vistas i USA men ej arbeta och få lön. Man skickar in ansökan for EAD och green card så fort du har kommit till USA för att inte förlora någon tid.
    Om ni gifter er i Sveriga så ansöks allt detta på ambassaden i Stockholm.
    Om ni planera att gifta er i USA så måste man ansöka om ett VISA för förlovade som ger dig rätt att vistas 6 månader i USA, dvs. innan dessa 6 månder tar slut måste ni gifta er i USA och skicka in bevis på att ni har blivit gifta. Ni kan sedan göra en vanlig ansökan för EAD och green card.

2. Du får ett företag som är verksam i USA att sponsra dig för ett green card. dvs. företaget måste visa att de kunskaper du har inte går att få tag på i USA på något enkelt sätt.
    Vad som krävs är att arbetgivaren beslutar att sponsra dig, de gör det genom att ansöka ett VISA för dig som ger dig rätt att arbeta för detta företag, obs. du kan endast arbeta för det företag som sponsrar dig. Detta VISA brukar gälla i 2 år i taget. När du har fått det så börjar allt arbete med att förbereda din ansökan får ditt green card.
    Det företagen måste göra är att ha en platsannons inne i tidningar som utannonserar det jobb du har och de krav som jobbet kräver. Denna annonsering måste göras två gången med minst 1 års mellanrum. Om inga amerikanska medborgare svarar på annonserna och som uppfyller kraven i platsannonsen så kan man skicka in ansökan för att få green card. Om någon uppfyller kraven så måste arbetsgivaren acceptera den personen och din anställning upphör och du måste lämna USA.
    Under tiden du väntar på att få ditt green card så kan du fortfarande endast jobba för det företag du har VISA för. Att få green card kan ta allt fråm 5-6 mån till 5-6 år, dock har myndigheterna sagt att de ska snabba upp detta under 2007 till kanske endast något år.

Som du märker är det omständigt att få green card och EAD och det jag har skrivit är endast en liten del av allt som man måsta göra och endast några få exempel på hur det kan gå till väga.
    För mig var det annorlunda eftersom jag kom in i USA via ett företags VISA, punkt 2 ovan med fick green card via giftemål, punkt 1 oven.

Hoppas det inte blev allt för krångligt att förstå.

• amnai

Det kan verka häftigt att bo i New York, men direkt från gymnasiet och utan högskoleutbildning...

Satsa på en bra högskoleutbildning i Sverige, ett jobb där du sedan har chans att få jobb i USA. Det kan verkar som en lång och krånglig väg, men i längden är det bäst. En collegeutbildning i USA kostar mycket pengar och du komemr få enorma studielån att dras med.

Min lillebror och hans fru vann Green card i lotteriet för flera år sen, de bodde sedan i USA över fyra år, de är båda civ.ing och fick bra jobb här. Nu är de tillbaka i Sverige.

Jag och maken har via makens amerikanske arb.givare fått green card. Det är i princip krav på att man har högskoleutbildning, en bachelor degree, för att få GC. Eller så får man gifta sig med en amerikan...

/amnai, 1 tim fr NYC

• soffi86

hej!
    min styvmamma ar fran NYC. Vi har kvar lagenheten dar och manhattan ar super duper underbart och NY, vilken stad!
    Men skulle rada dig att aka ivag som aupair och sen dra tillbaka till sevrige for att bestamma dig for vad du skall plugga och efter det soka student visum etc. Da har du ju antagligen aven kontakter som kan hjalpa dig lite i NY ocksa (fd aupairfamiljen om allt gar bra).
    kram
    sofia

• Laminie

Tack snälla för era råd! Detta kommer inte bli lätt, det vet jag. Åh, jag vill så gärna ju!FlörtMan kan inte söka jobb i en butik där då? Är det svårt? Eller är det studera som man måste göra ifall man vill flytta dit?

• jlhm

Du kan söka jobb men om du inte har arbets- och uppehålls- tillstånd så kommer de flesta (alla) att neka dig ett jobb.
    Tror inte att det finns butiker som kommer att sponsra dig ett greencard plus det är nog väldigt svårt att övertyga myndigheterna att du har något unikt (för butiksjobb) som de inte kan få tag på i USA.

Studera är en bra början samt att försöka skapa ett kontakt nät då du är där, kanske kommer någon du har studerat med att starta ett företag och det företaget kanske kan sponsra dig ett greencard.
    Kontakter är nog det viktigaste man kan ha då det gäller jobb, både i Sverige och alla andra länder.

• Laminie

jlhm: Tack! Jag har börjat fundera på att studera till lärare i USA...ska ta reda på mer om det!

Svar på tråden Bo i New York?