Inlägg från: pete69 |Visa alla inlägg
  • pete69

Mäklararvode? Vad är rimligt?

7% låter sanslöst, har sålt bostadsrätter tidigare för ca: 5-600,000 kr och då har det varit frågan om ca: 4%. Det var iaf i Stockholm då förhandlingsbart så acceptera inte 7%, ring till fler och pruta.

Skulle alla kräva 7% skulle jag helt klart överväga att sälja själv istället.

• pete69

Jag tycker det är rimligt med ett högre procentuellt arvode när priset är lågt. Mäklarens jobb blir inte större för att priset är högre, snarare kan det väl vara så att det kräver mer arbete att sälja ett objekt på en mindre ort i landsbygden än i en storstad där det räcker med ett par visningar.

Alltså, ett annat riktmärke kan väl vara 15-20,000 kr för en bostadsrätt. Egentligen borde det väl inte kosta så mycket mer för dyrare objekt heller men 2% för ett hus som kostar 3 miljoner känns väl inte så farligt även om det blir 60,000kr. Därför är det väl lättare för en mäklare att trissa upp arvodet då.

• pete69

Wallmo: Nej det låter som ett lättsålt objekt som flera mäklare säkert är mycket intresserade av.

HonePuff: Om hon sa att den nedre gränsen ligger vid 5% kan hon säkert gå ned till 4% åtminstone.

• pete69

Wallmo: angående kundregistret så skulle jag inte bry mig i det heller. När man ska köpa ett objekt går man väl inte till en mäklare och lämnar sina uppgifter och sedan väntar på att den mäklaren ska höra av sig. Man söker väl på internet och läser tidningar osv.

• pete69

Jag tycker förhandsvisningar låter mycket skumt, som säljare vill jag att alla som är intresserade ska se min bostad, inte bara några utvalda som finns i mäklarens kundregister. För mäklaren kan det däremot bli billigare att använda sitt kundregister för att slippa annonsera men då får inte jag ut bästa pris.

Svar på tråden Mäklararvode? Vad är rimligt?