• mamma på landet

Att vända sig i sängen med foglossning

Ville bara komma med ett tips...jag har besvärlig foglossning sedan några månader och jag skulle inte klara mig i sängen utan mitt draglakan...
    Det är ett kort lakan man lägger ovanpå det riktiga, och består mestadels av siden. Man rutschar runt hur lätt som helst i jämförelse!

Borde kunna fås hos sjukgymnast eller arbetsterapeut. Men det känns lite halvkul när man jobbat i vården och vänt åtskilliga tanter på samma typ av lakan...

Värt att prova!

• Svar på tråden Att vända sig i sängen med foglossning
  • MammaU

*flabb* Jaa, vad smart! Har ju använt sånt lakan i jobbet (vården) det är ju säkert en superbra idé! Jag vet inte hur många gånger jag vaknat inatt av smärta i höften, varje gång jag vänt mig! Usch, jättejobbigt! Ska se om jag kan få tag i ett sånt draglakan, tack för tipset!

• mamma på landet

Det funkar även med ett par Panodil på kvällen tycker jag. Det verkar som om jag sover bättre då, och nästa dag blir hyfsad.
    Stackars dig Ullis H, inte har du det så illa varje natt?
    Får man inte tag i nåt draglakan (jag har fått mitt på lite halvskumma vägar som jag inte kan vidarebefordra) kanske man har underlakan av glatt tyg och en sidenpyjamas. Bara man inte glider ur sängen, det kan ju inte vara bra för fogarna!

• Mina m dotter 2000

Bra tips!
    Det har jag inte tänkt på trots att jag jobbar i vården. Jag har låtit min man hjälpa mig. Jag ska faktiskt kolla upp det.
    Ett annat tips! Jag ska få en toaförhöjning och en griptång som min sjukgymnast hjälpt mig att ordna. Jag tror att det kommer att underlätta en hel del också

Kram Mina

• MammaU

mamma på landet
    Hej! Jo sedan sista veckan har jag nog haft det så, har vaknat x massor varje natt... kanske inte är så konstigt att jag är konstant trött *s* Jag ska prova panodil och jag ska prova sidenvarianten, för så här klarar jag inte att ha det, inte när jag jobbar heltid! Imorgon kommer jag att vara halvdöd, slutar 22.00 i kväll, köra hem och kanske ligger i sängen vid 23-klockan ringer 05.15 imorgon bitti... puh!

Ujuj vad jag gnäller...sorry!!

• mamma på landet

Men gud Ullis H, jobbar du heltid?! Du borde vara sjukskriven på heltid i stället, efter vad det låter som! Det har jag varit sen v. 13 eller så. De sa till mig att det kan förvärras om man försöker vara duktig och hålla på som vanligt!
    Hur långt är du gången? Har du pratat med MVC-läkaren?
    Jag blir verkligen ledsen för din skull, så kan du ju inte ha det!

Hoppas det inte blir värre i alla fall.

• MammaU

Hejsan igen mamma på landet!

Näää man ska väl försöka vara "duktiga Ulrikan"... jobbar på som en tok. Men tycker det går rätt bra ändå, det är värst när jag ligger ner... eller sitter länge... eller har gått mycket i korridorerna! Jobbar som sjuksköterska på ett demens/strokeboende. Har inte ringt bm eller någon dr, tänkte att det kanske går över?! Får se nu på tisdag, ska jobba hela helgen, blir det värre så ska jag ringa bm eller någon dr. Är i v 14, tycker det är för tidigt att lixom "gnälla"...

• snutti

Vilket geni du är, vi använder också dem på jobbet, tänk att tanken inte slagit en tidigare...
    Fast de är väl svindyra, iaf de vi har på jobbet.

Jag klara mig än så länge med att min man drar mig på sida, när det gör som ondast får jag ligga som jag ligger

• Rebekka

En annan bra idé är att köpa en till en och en halv meter siden och sy i hop två sidor så att det blir som en holk. Då glider sidenholken med en i rörelserna.... superbra

• Mina m dotter 2000

Rebekka: JAg tänkte höra med sjukgymnasten, men går det inte att få därifrån så kommer jag nog att försöka tillverka ett själv. Tyckte verkligen att det var ett supertips!

Ullis: Jag håller med mamma på landet. Försök att få en sjukskrivning. Det kommer INTE att bli bättre, men du kanske kan få det att inte bli värre. Jag är i v 12 och blev sjukskriven för 1½ vecka sedan. Är också sjuksköterska.

Snutti: Jag hade det precis som du under min förra graviditet och har väl inga höga förhoppningar om at det ska bli annorlunda den här gången, men kanske ett glidlakan skulle ge mig lite frihet i sängen

Kram Mina

• delifi2

d e lätare oxå å man anstränger inte fogarna så mycke om man vänder sig på maghållet, alltså ha magen neråt sängen.

• mamii

min sjukgymnast tipsade oxå om siden lakan eller siden nattlinne el pyjamas...kanske vore en ide...kanske t.o.m så att man halkar lättare ur sängen på mornarna, d vore kanon bra isåfall..

• Princess Leia

Det där med glidlakan lät ju som en superbra ide... jag skall direkt fråga min Sjukgymnast om det i morgon... Jag tycker inte att v.14 är för tidigt att gnälla. Går det inte att jobba så går det inte....Jag blev sjukskriven i grav vecka 13

• mamma på landet

Det verkar finnas en hel del gemensamma nämnare här...kul att få tips av andra! Det lakan jag har har jag fått av en arbetsterapeut. De finns på både kommunal och landstingsnivå, och en BM borde väl kunna veta var man får tag i en sån?!

Delfi 2: bra idé men det är lite svårt att vända sig på magen...tvillingarna tynger redan så jag börjar få svårt att ligga på rygg till och med...

Hoppas vi kan fortsätta att tipsa varandra om sånt som ökar livskvaliten för en orörlig!

• pilatespower

Det bästa jag har gjort för mina foglossningsbesvär är att få akupunktur!!! Efter det kan jag vända mej i sängen inga problem. är i v.32.
    Definitivt att rekomendera.

Svar på tråden Att vända sig i sängen med foglossning