• Fii83

Ersättning vid akut kejsarsnitt????

Ni som genomgått ett akut kejsarsnitt...
    Har ni fått någon ekonomisk ersättning utbetald??
    Isåfall från vilket bolag??
    Hörde om en som fått en rätt stor summa och funderar lite varför... har själv gått igenom snitt....

Nyfiken
  • Svar på tråden Ersättning vid akut kejsarsnitt????
  • mludvigs

Oj, nej det har jag inte ens tänkt på att man kanske skulla kunna få! Man får ju ändå ett ganska 'fult' ärr. Måste kolla upp med mitt försäkringsbolag.

• Caza

nä...har jag inte tänkt på. hmmm....

• smurfen84

nä ite jag heller hmm de kanske man ska ta och kolla upp

• snart tre

Varför skulle man få ersättning för ett akutsnitt? Jag genomgick ett sk katastrofsnitt och vet ingen som akutsnittats som begärt ersättning från ett försäkringsbolag. Det kan väl bara vara relevant om man drabbas av något riktigt allvarligt som en följd av snittet.

• Amorella

Jag har hört om dem som har fått ersättning från olycksfallsförsäkringen för en fjärde gradens bristning, vilket väl är delvis jämförbart. Om man har en "väntaBarn"-försäkring räknas bristningar och större blodförlust som förlossningskomplikation, men jag vet inte vad som gäller för snitt.

• Fii83

Ska ta reda på varför hon fick de... 30000:-
    och sen från vilket bolag... inte har hon nårra men efter snittet...

• Amorella

Jag kollade - Trygg-Hansa ersätter det inte: "Eftersom kejsarsnitt inte räknas som olycksfall, ersätts inte heller vanprydande ärr på mamman till följd av kejsarsnitt, varken planerat eller akut."

• Fii83

Va precis med där o kikade... alltså kan hon inte fått därifrån...Ringde folksam, och de va helt nollade... hmmm... skumt

• Ajdan

Jag fick lite ersättning från mitt försäkringsbolag - dels för att jag las in akut och så för själva sjukhusvistelsen, men det var endast för att jag fick barn tre månader för tidigt. jag fick inget för själva snittet, det låter skumt.

• Neko

Räknas bristningar som förlossningskomplikation? Då rör det väl sig bara om större bristningar? För nästan alla får väl sy ett par stygn?

• Amorella
    Neko skrev 2006-09-25 16:36:29 följande:
    Räknas bristningar som förlossningskomplikation? Då rör det väl sig bara om större bristningar? För nästan alla får väl sy ett par stygn?
    Grad 3 och 4 räknas som förlossningskomplikation (alltså en partiell eller total sfinkter ruptur) liksom en blodförlust på över 2 liter.
  • Lilla Mjau

Jag har två katastrofsnitt i bagaget, och har inte fått några pengar för det.

Många säger sig ha sett en ängel. Jag har hållit en i min famn...
  • Nathana

Jahaaa.. Jag har inte ens tänkt på att man kan få ersättning! Och jag som tror att jag förlorade en attans massa blod.. Får kolla..

• Amorella
    Amorella skrev 2006-09-25 16:38:37 följande:
    Grad 3 och 4 räknas som förlossningskomplikation (alltså en partiell eller total sfinkter ruptur) liksom en blodförlust på över 2 liter.
    Och den försäkringen jag menar är alltså Trygg-Hansas VäntaBarn-försäkring... Kan ju vara bra att veta! Man får 1.000 kr i ersättning för detta. En del verkar också kunna få ut det på en vanlig olycksfallsförsäkring.
Svar på tråden Ersättning vid akut kejsarsnitt????